Hva skal vi leve av etter at oljen tar slutt?

Som innovasjonsprofessor har jeg stilt meg selv dette spørsmålet utallige ganger. Og jeg tror svaret ligger i nettopp det mange av oss allerede vier en stor del av livet vårt til.

Innovasjon er ikke noe som skjer av seg selv. I industrisamfunnet var maskinene fundamentet i konkurransekraften. I dag er kriteriene noen ganske andre. Med en verdensorden styrt av automatisering og globalisering, justeres stadig kravene til å tenkte nytt. Innovasjon og inspirerte medarbeidere er avgjørende for å holde en arbeidsplass i live. Vi trenger innovasjon for å skape vekst. Selskaper som ikke innoverer, ligner på familiegrener som ikke får barn. De vil gradvis dø ut.

«Ny norsk standard for innovasjon». I flere år har jeg drømt om å lage den ultimate innovasjonsboken for innovatører. På tampen av 2014 er drømmen blitt til realitet. I dag kan jeg endelig bla i boken «Innovasjon i praksis – veien til den andre siden». En bok som i seg selv er en innovasjon (ikke bare en oppfinnelse). Til sammen er vi 150 norske innovasjonsentusiaster som har satt vårt preg på den ultimate innovasjonsboken. Så vidt jeg vet har ingen i Norge hittil gjennomført et klyngeskriveprosjekt (crowdwriting) i så stor skala. Vi har tatt mål av oss til å lage en praktisk, oppdatert og inspirerende fagbok for hvordan norske virksomheter kan lykkes med innovasjon.

Flere har uttrykt at dette kan bli den nye, norske metoden for innovasjon. Atter andre har uttrykt seg på denne måten: «endelig noen som kommer med innovasjon for norske forhold. Vi er lei av å høre om Apple og Google. Det er ikke bedrifter vi kan sammenligne oss med uansett!»

Bokprosjektet har nå utviklet seg til å bli et nettverk. Parallelt med at trykkpressen går for fullt, sitter nettverket og legger nye planer for 2015. Innovasjon skjer sammen med andre, og deling av kunnskap fører til mer innovasjon. Forretningsmodellen vi benyttet i 2014 er en blanding av nettverk og forlag. I 2015 har nettverkets forretningsmodell sterke elementer fra forretningsmodellene til danske Lego og amerikanske Burning Man. Vi jobbet mye med både innsikt og forretningsmodell i starten av prosjektet. Dette førte til at boken var solgt i 4500 eksemplarer før vi hadde skrevet ett eneste ord. Det som i sin tid begynte som et bokprosjekt er i dag et innovasjonsnettverk.

Det ligger godt til rette for innovasjon i Norge. For å lage nye, gode idéer trenger vi å satse på innovasjon og nyskaping. Innsikt kan skape nye produkter og tjenester som igjen skaper velferd, velstand og nye arbeidsplasser. Innovasjon bidrar dessuten til å gjøre oss mer effektive i møte med stadig høyere konkurranse. Fremover må vi tenke på hvordan å innovere både rundt måten vi arbeider, og ikke minst måten vi strukturerer oss på. Hvordan kan vi på en ny og dynamisk måte møte stadig skiftende utfordringer og muligheter?

Når forandringens vind blåser, bygger noen vindmøller mens andre søker ly.

– Sjur Dagestad

«Innovasjon i praksis – veien til den andre siden» kan bestilles ved å sende en mail til monica@innoco.no.
Da pakkes og sendes boken avgårde så fort som mulig. Det er også mulig å hente bøkene på Innocos kontorer i Holbergs gate 1 i Oslo.
Boken koster NOK 499.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here