Milrab-gründer vil bygge internasjonal kjempe på supersolide produkter. Nå søker han investor på Innobørs.
Finn Magnus Torall
Gründer og daglig leder i Milrab
Søker: 8 millioner for internasjonalisering (se caset)
Nettside: Milrab.no
(Artikkelen er presentert som en del av samarbeidet med Innobørs)
Hvordan vil din satsing “forandre verden”?
Det er per i dag ingen aktører som har gjort taktisk utstyr tilgjengelig for «folket». Det har tidligere kun vært forbeholdt spesialenheter i Forsvaret og Politiet. Med taktisk utstyr mener vi utstyr som tåler en hardere påkjenning enn «vanlig» utstyr.
For eksempel vil en taktisk bag ikke ryke i sømmene selv om du fyller den opp med dine tyngste leketøy. Taktisk utstyr kan også være klær og kjennetegnes med at det er særlig slitesterkt og stilrent. Mye av det som blir brukt til å lage tradisjonelt taktisk utstyr kan gi spennende innovasjoner i andre produktkategorier. Eksempelvis bruker man kevlar når en lager skuddsikre vester.
Nylig har en sett at ved å bruke kevlar i mobiltelefoner kan telefonene bli både tynnere og hindre batteribrann.
Hva er den største hendelsen det siste året for ditt oppstartselskap?
Jeg ble ferdig med studiene, og tegnet dagen etter rammeavtale med NSB på 28 millioner kroner.
Masteroppgaven handlet om hvordan nettbutikker kan kjenne igjen kundene, såkalt dynamisk retargeting.
Hvorfor startet du selskapet/satsingen?
Jeg observerte en medsoldat som skulle dra hjem på permisjon og hadde en vanlig og kjedelig PC-veske i hånden. Lagde da en taktisk PC-veske som tålte mye hardere påkjenning og beskyttet PC-en. Det startet som en nettbutikk rettet mot soldater, men vi fikk stadig flere forespørsler fra ikke-militære kunder.
Hvem har vært din viktigste støttespiller for at du har kommet dit du er nå? (og hvorfor??)
Milrab sine viktigste støttespiller har vært våre kunder. Vi har i samarbeidet med kunder utviklet produkter og konsepter.
Hva har vært den største hindringen – og hvordan løste du den?
I oppstarten hadde vi et sterkt elektronikkfokus. Elektronikkbransjen gir omsetning men ikke lønnsomhet, så vi tok et strategisk valg med å rendyrke en profil som har fokus på taktisk utstyr.