Gründer Terje Lade har lyktes med å snu motvind til medvind for skip. I 2019 håper han å ha første skip på vannet. Nå kan du bli med på ferden!
(Artikkelen er presentert som en del av samarbeidet med Innobørs)
Terje Lade
Gründer og daglig leder i Lade AS
Nettside: www.ladeas.no
Hvordan vil din satsing forandre verden?
Mitt design vil få et 200 meter langt skip opp i 14 knops fart uten bruk av motor. Farten vil avhenge noe av vindretning. Sammenlignet med et referanseskip vil Vindskip™ redusere CO2-utslippene med 80 prosent, Nox-utslippene med 90 prosent og Sox-utslippene med 100 prosent.
Når vinden ikke er sterk nok tar en LNG-drevet propell drive skipet fremover. Totalt forventes drivstoffbruken å reduseres med 60 prosent.
Hva er den største hendelsen det siste året for ditt oppstartselskap?
Ved å inngå avtale om utvikling av Weather Routing Module version VindskipTM med selskapet Fraunhofer CML, Hamburg, tok prosjektet et langt steg framover.
Hvorfor startet du selskapet/satsingen?
Jeg hadde et sterkt ønske om å kunne gjøre noe for miljøet på jorda.
Hvem har vært din viktigste støttespiller for at du har kommet dit du er nå? (og hvorfor??)
Roll Royce Marine har prosjektert et LNG (liquid natural gas) framdriftssystem tilpassa konseptet, mens CFD Engine Ltd har forbedret form og funksjon på skroget av Vindskip™ ved hjelp av optimaliseringsstudier. Innovasjon Norge har også bidratt med økonomisk støtte til prosjektet.
Hva har vært den største hindringen – og hvordan løste du den?
For et handelsfartøy, å snu de negative motstandskreftene fra vinden til en positiv trekkraft, vil selvsagt gi noen designutfordringer. At et fartøy med et skrog formet som en symmetrisk vingeprofil vil gi en positiv trekkraft i teorien, er ikke dette gitt i praksis.
Den første vindtunnel testen ved NTNU, Trondheim, viste klart dette.
Utfordringen var å klare å skape en to-dimensjonal strømning langs skroget over vann for å kunne oppnå en trekkraft i fartsretningen. Så selv om vi fikk til en veldig lav luftmotstand, klarte vi ikke å skape en trekkraft ved første forsøk.
Gjennom designendringer klarte vi å skape denne to-dimensjonale luftstrømningen over skroget og dermed fikk vi en positiv trekkraft i fartsretningen.
Dette gjenspeiles også i Vindskip™ patent både i Norge og internasjonalt som bekrefter at dette er en State of the Art design.