71 prosent går heller til tannlegen enn å høre på banken. Disse kundene kan få viljen sin raskere enn de aner. – Ingen vet hvordan dette markedet ser ut om fem år, erkjenner Finans Norge.

– Det er et tankekors at den 20. største sparebanken i USA er Starbucks, fastslår Finans Norges- Idar Kreutzer.

Det er en posisjon kaffekjeden har fått uten bevisst å ville bli en bank. Deres mål er i stedet å øke brukernes lojalitet. Det må få norske banker og finansselskaper til å våkne.

– Norge har ligget langt fremme, men nå kommer den neste bølgen, og da må norsk finansnæring henge med, innledet IKT-Norges Per Morten Hoff.

Han fikk tydelig støtte fra Kreutzer.

– Ingen kan si hvordan dette markedet ser ut om fem år, fastslo Kreutzer i sitt innlegg under bransjeorganisasjonene IKT-Norge og Finans Norges felles møte onsdag.

Det nye kommer utenfra

Den store trenden er nemlig at stadig flere aktører spiser av bankenes kake. Målet er å få tilgang på mer kundedata.

christofferHernaes
Christoffer Hernæs, direktør for strategi, innovasjon og analyse i Sparebank 1.

– Hovedpoenget er at kundene i liten grad er interessert i banktjenestene. Det betyr at andre bransjer som telekom, handel og reiseliv sikler på kundene, sier Christoffer Hernæs, konserndirektør for innovasjon, strategi og analyse i Sparebank 1 gruppen.

Han poengterer at det er informasjon som er den nye kapitalen i verden. Det har blant annet mediekonsernet Schibsted til å etablere påloggingsløsning Spid, for å kunne konkurrere med internasjonale giganter som Facebook og Google om kundeinformasjon.

Andre utfordrere er nettbutikken Komplett og flyselskapet Norwegian som har beveget seg inn på bankenes områder, for å oppnå økt lojalitet hos kundene. Snart lanserer også Ikea fullverdige banktjenester gjennom selskapet Ikanos, forteller Hernæs.

Han lister opp en rekke skremmeskudd fra folket, hentet fra Millenium Disruption Index:

• 33 prosent ser ikke behov for bankene
• 53 prosent ser ikke forskjell på bankene
• 71 prosent går heller til tannlegen enn å høre hva bankene har å si,

Han trekker også frem at Accenture spår at bankene vil miste en tredjedel av sin eksisterende business innen 2020.

Kun første bølge

Når nye aktører inntar betalingsområdet, er det kun starten på en naturlig oppsplitting av finansbransjen. Frem til nå har enkeltaktører hatt kontroll med hele verdikjeden.

Fremover kan i stedet finansnæringen ende opp som en “utility”, noe som i praksis innebærer å bli en usynlig leverandør av infrastruktur. I så fall vil flere områder forsvinne ut av bankene:

Finansering – Person til person-lån (P2P) har høy vekst i USA og Storbritannia, selv om bankene har et naturlig konkurransefortrinn på grunn av lave finansieringskostnader.
Sparing – selvbetjeningsløsninger, gjerne basert på robotrådgivere, gir stadig mer presise råd. Kommende forbud mot returprovisjoner gjør disse løsningene mer gunstig.
Organisering – stadig bedre løsninger for å koble sammen regnskapsdata med nettbanken. DNB har koblinger mot Visma og Danske bank mot 24 Sevenoffice.

Dette er trolig kun starten på enda mer dypereliggende endringer. Internasjonalt fester en rekke eksperter lit til at digitale valutaer som bitcoin eller folkefinansiering kan endre organiseringen av finanssektoren.

Hernæs tror Norge er hakket mer beskyttet enn andre land, blant annet som følge av et godt samarbeid mellom ulike aktører i finansnæringen.

– Dette vil treffe Norge senere enn andre steder, men det vil skje heller før enn senere, spår Hernæs (se presentasjonen nedenfor).

Tre norske oppstarter:

Under møtet fikk tre norske oppstartselskaper presentere seg. Det var:

• Zwype – et selskap som lar deg bruke fingeravtrykk på bankkortet for å bekrefte betaling. Zwiper er valgt av som global partner av Mastercard. En av fordelen med løsningen, er at den henter strøm til bankkortet fra betalingsautomaten
• Mcash – Norges første og største mobilbetalingsløsning. Har vært i drift i ett år, og bidrar til å kutte kostnader ved betaling. De sparte kostnadene deler Mcash med bankene. BN Bank er først ut med løsningen. Opererer i konkurranse med Telenor og DNBs Valyou-løsning.
Encap – verdens eneste programvarebaserte autentiseringstjeneste med høy nok sikkerhet til å bli brukt av banker.

Flere presentasjoner fra møtet er tilgjengelige på IKT-Norges sider.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here