Den digitale utviklingen i Norge går fremover – men ikke raskt nok. Det viser rapporten IT i Praksis 2017, som lanseres i dag.
IT i Praksis tar for seg Norges digitale status, og ser på digitale erfaringer, utfordringer og planer i 500 offentlige og private virksomheter. Rapporten utgis for tiende gang, og er laget av Rambøll i samarbeid med IKT Norge, Visma og Den Norske Dataforening.
– Den digitale utviklingen går fremover, men det går det fortsatt for sakte. Brukerne er mindre fornøyde med den digitale kommunikasjonen med det offentlige enn i fjor, forteller Morten Skodbo, direktør i Rambøll Management Consulting i en pressemelding.
– Dette kan skyldes at utviklingen av teknologien og mulighetene som følger med går svært raskt. Gapet mellom hva som er teknologisk mulig og hva vi faktisk oppnår i offentlig sektor blir dermed stadig større. Jo bedre tjenester du får privat, jo mer forventer du når du skal snakke med det offentlige.
Mye å hente på brukerinvolvering
IT i Praksis viser at de private virksomhetene fortsatt ligger et hestehode foran de offentlige. Offentlige virksomheter har dessuten mye å hente på bedre kartlegging av brukernes behov og erfaringer.
– Mange offentlige virksomheter mener de involverer innbyggere og brukere i utviklingen av nye digitale tjenester, men i praksis viser det seg at de involveres i mindre grad enn ønsket, forteller Skodbo.
En positiv utvikling fra tidligere år er at det nå er over 50 prosent av offentlige virksomheter som i all hovedsak tilbyr digitale tjenester.
– Dette er en milepæl i utviklingen, selv om vi fortsatt har mye å gå på, sier Skodbo.