Kundene kan i fremtiden fokusere på å hente ut verdien av virksomheten, lover Affecto-sjef Håvard Ellefsen.
(Ukens sommerintervju er med Håvard Ellefsen som vil holde innlegg på Innovasjonsdagen 8. september.)
Navn: Håvard Ellefsen
Stilling: Adm. Dir. Affecto Norway
Favorittduppeditt: iPad, Tesla og M3D (verdens billigste konsument 3D printer finansiert av Kickstarter og levert rett før sommeren)
Dine tre favorittapper: yr.no, Endomondo, DN
Hvordan kobler du av om sommeren? Sykle, leke med ny teknologi (denne sommeren 3D printing), være sammen med familie og venner.
Hvordan ser ditt selskap/virksomhet ut i 2020? (hva har endret seg?)
Digitalisering og avansert analyse er spennende, men komplisert. Det krever spisskompetanse og gir ikke verdi i seg selv.
I 2020 tar vi ansvaret for det avanserte som skjer bak kulissene. I tillegg tar vi oss av den enda mer kompliserte oppgaven å sørge for at informasjonen flyter til og fra kundens ansatte eller sluttkunder på en god måte.
Kundene kan da fokusere på å hente ut verdien i virksomheten.
Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?
Vi har ansatte som sammen med kundene våre er med på å finne ut hvordan de i praksis kan skape mest mulig verdi og innovasjon igjennom den digitale revolusjonen vi er inne i.
Når noen tenker nytt og det gir nye muligheter som betyr noe for samfunnet vi lever i, miljøet, folks liv og helse, for arbeidsplasser, eller konkurranseforholdene i en hel bransje da er det spennende å gå på jobb.
Hvilke bransjer/aktører (utenfor din egen bransje) ser du som de største utfordrerne?
Mye av det vi er gode på vil pakkes inn i stadig mer intelligente produkter eller skytjenester. Noen av disse vil komme fra konkurrenter, andre kanskje fra oss.
Likevel vil det alltid være noen som vil ligge i forkant og vinne konkurransen gjennom å ha bedre data, mer automatisering, bedre algoritmer eller mer innovative og brukervennlige løsninger ut mot sluttbrukerne.
Vi vil jobbe med disse, og i mange tilfeller vil den største konkurrenten være kundene selv og deres valg mellom å gjøre (for mye) selv eller å kjøpe tjenester som på sikt gjør at de kommer raskere til markedet og beholde fleksibilitet.
På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i din virksomhet?
Behovet for innovasjonen er forankret fra toppen, men utfordringen er å omsette dette til praksis i hverdagen til den enkelte. Vi er representert i hele nord-Europa og det er påfallende å se forskjellen på innovasjonstakt og vilje mellom landene.
Det virker som Norske virksomheter, med noen svært hederlige unntak, er tregere enn sine nordiske konkurrenter når dere gjelder å tenke nytt. Vi får satse på at dette endrer seg nå som Norsk økonomi trenger omstilling mer enn noen gang.
Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?
Noen sa at fremtiden er her allerede, den er bare ujevnt fordelt. Jeg tror at skal man forstå fremtiden så må man begynne med å se på de som ligger i forkant i nåtiden og prøve å sette sammen bildet fra flest mulig og mest mulig varierte kilder.
Samtidig må man passe seg for å ikke analysere seg ihjel, men prøve å agere raskere enn man typisk gjør og være forberedt på å justere kursen underveis. Organisasjoner som lager klima hvor feil ikke aksepteres er dårlig skodd for fremtiden
Hvordan endres ditt selskaps kommunikasjonsstrategi som følge av den digitale revolusjonen?
I gamle dager snakket vi om hvordan en organisasjon kunne ta bedre beslutninger og bli mer effektiv gjennom bruk av informasjon. Det handlet om effektivitetsforbedringer, ofte knyttet til støtteprosesser hvor kundene gjerne delte sine erfaringer. Mange av disse gevinstene er nå tatt ut. Samtidig ser vi at initiativene rundt digitalisering, “internet of things” og analyse nå materialiserer seg.
Forskjellen er at vi nå snakker gjennomgripende endringer i virksomhetenes produkter og tjenester hvor kundene ikke vil dele tanker i samme grad da dette er strategisk utvikling av virksomheten, og det er viktig at de får forsprang på konkurrentene. Det er likevel mye vi kan dele som kan være nyttige erfaringer og ikke minst inspirasjon, og det vil vi fortsette med.