Som daglig leder i Norsk Design- og arkitektursenter (DOGA), ser Trude Gomnæs Ugelstad et tydelig behov for inspirasjon og veiledning i omstillingsarbeidet vi må gjennom for å kunne møte bærekraftmålene verden har forpliktet seg til. – Og bærekraft – om den så er miljømessig, økonomisk eller sosial – må legges inn allerede i designfasen av produkter, prosesser, tjenester og omgivelser, mener hun.
Navn og alder: Trude Gomnæs Ugelstad (48)
Favorittduppeditt: iPhonen min.
Dine tre favorittapper: De appene jeg bruker mest i hverdagen er Twitter, NRK Radio og RuterBillett. I tillegg er jeg stor fan av The Guardian-appen.
Beskriv deg selv med tre ord: Generøs, ærlig og løsningsorientert.
Nevn en funfact få vet om deg: Jeg er veldig distré. Det er fullt mulig at dette allerede er viden kjent, men at ingen tør å si det til meg.
Hvordan kobler du av om sommeren? Aktiviteter med mine to gutter på 9 og 11 år gjør det mulig å koble ut alt annet. I tillegg koser jeg meg alltid med gode bøker av norske samtidsforfattere.
Hva er dine lidenskaper og hvordan gjenspeiler de seg i jobben du gjør?
Jeg er lidenskapelig opptatt av kultur og hvordan vi som mennesker preger – og blir preget av kultur i samfunnet. Ta for eksempel bykultur: Verdens byer er i en enorm transformasjon, og denne endringen av byenes liv og funksjon må styres og springe ut fra menneskers behov og tilpasses mennesker. Kultur bringer inn det menneskelige aspektet i innovasjon og utvikling. Kulturforståelse vil derfor komme godt med i de endringsprosessene som design og arkitektur skal kunne bidra med fremover.
Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?
Jeg lar meg stadig vekk inspirere av designere og arkitekter og av den problemforståelsen og løsningsevnen de besitter, spesielt de unge. DOGA kårer hvert år de beste unge talentene innenfor design og arkitektur. Et av årets vinnerprosjekt var transformasjon av oljeplattformer til produksjonsanlegg for mat og bioenergi. Den typen endringsforståelse mener jeg at Norge trenger fremover.
Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?
Nyheter, samtaler med kollegaer i og utenfor DOGA, og et internasjonalt nettverk som utfordrer meg.
Hvordan ser DOGA ut i 2020?
Da er vi en fasilitator for prosesser knyttet til omstilling av virksomheter. Vi ser et behov for inspirasjon og veiledning i omstillingsarbeidet vi må gjennom for å møte bærekraftmålene som verden har forpliktet seg til å nå. Og bærekraft – om den så er miljømessig, økonomisk eller sosial – må legges inn allerede i designfasen av produkter, prosesser, tjenester og omgivelser. Derfor er designere og arkitekter nøkkelpersoner i det arbeidet norske virksomheter skal gjennom i årene som kommer. DOGA skal være en møteplass mellom disse virksomhetene og design- og arkitekturbransjen.
På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i DOGA?
En god 8 – vi havner på 10-tallet i 2020!
Hvordan tror du DOGAs kommunikasjonsstrategi vil endre seg som følge av den digitale revolusjonen?
Som et senter som skal inspirere privat og offentlig sektor, er det viktig at DOGA er fremoverlent og følger med på digitale trender. Kommunikasjonsstrategien skal drive trafikk til godt innhold i digitale kanaler og utforske mulighetene som finnes i ulike sosiale medier. DOGA skal alltid være der målgruppene er, uansett. Vi er for tiden midt i prosessen med å bygge opp en ny digital plattform, så følg med!
I disse tider er det mye spennende som skjer på innovasjonsfronten, hvilke trender/game-changere tror du vil ha størst påvirkning på oss/verden i årene fremover?
Fremveksten av sirkulære forretningsmodeller gir nye muligheter for innovasjonsarbeid i alle ledd. Dette er en game-changer, fordi det å tenke sirkulært vil tvinge selskaper til å innovere og tenke nytt rundt hvordan produkter og tjenester skal være, og hvordan de skal få forlenget levetid. I tillegg vil muliggjørende teknologier som IKT og biotek revolusjonere utviklingen. Jeg tror også at enkeltpersonforetakenes rolle i næringsstrukturen vil sette nye premisser.
Hvor optimistisk er du når det kommer til Norge og omstillingen vi befinner oss i? Hva konkret må til for at Norge skal lykkes?
Det er klart jeg er optimistisk! Vi i Norge har de aller beste forutsetningene for å klare den store omstillingen. Vi er høyt utdannet, har høy digital kompetanse fra unge til gamle og vi har en kultur som fostrer stor grad av selvstendighet, kreativitet og eget initiativ. For å lykkes er det avgjørende at vi klarer å lede og utvikle de ressursene vi har. Vi trenger visjonære og modige ledere og styrer som har evnen til å håndtere komplekse problemstillinger og samarbeide på tvers av bransjer og sektorer for å skape løsninger for det nye Norge.