Sosiale medier: De er mange og blir stadig fler. Det samme gjelder innhold som publiseres i disse kanalene.
Hvordan lykkes man med å skape innhold som både fremmer bedriften, og gir merverdi for leseren?
Her er 5 tips som ble presentert av foredragsholdere under konferansen ”Digitalizations of Marketing” i regi av Teknisk Ukeblad.
1. Still spørsmål
Ifølge Magnus Haflidason, director of marketing & operations for Domino’s pizza i Norge og Island, mener at selv de enkleste spørsmål kan føre til stor publikumsaktivitet.
– Banale spørsmål som ”liker du ost?” har vist seg å skape stor aktivitet blant følgerne av Domino’s amerikanske Facebook-gruppe, sa Haflidason under “Digitalization of Marketing”-konferansen.
– Personlig er jeg overrasket over responsen på akkurat dét spørsmålet, men det viser at publikum liker å være i dialog med oss.
2. Organisk vekst = best
Folk ønsker ikke å overøses med reklame fra sider de følger på Facebook; det reklameres nok som det er på TV, radio, samt gjennom aviser, sosiale medier og magasiner.
Følgere setter gjerne pris på informasjon og tips som ikke er reklame, og gir merverdi. – Dersom man klarer å bygge opp en merkevare gjennom organisk vekst er det mer sannsynlig at kunder og følgere forblir trofaste. Vi har ikke brukt en eneste krone på Facebook-ads, sa Haflidason.
Svein Erik Hole, redaktør i Teknisk Ukeblad, er enig. – Jo mer det ligner på reklame, dess mindre spredning og færre klikk, sa han.
3. Skap delevennlig innhold
– På nett må du gjøre deg fortjent til oppmerksomheter. Lesere er konkurrenter samtidig som de kan være partnere og distributører om de deler videre, sa Hole.
Han påpeker at formatet et viktig. – Vår erfaring er at korte saker med grafikk blir mye delt. Long-form saker blir dobbelt så mye delt som korte artikler.
Han viser også til gode eksempler fra amerikanske medier. – Business Insider har en menybar som gjør det enkelt for leseren å dele på diverse sosiale medier. Gjør det enkelt for folk å dele!
4. Legg mange og ulike strategier for sosiale medier
Det er lurt å legge en strategi for hvordan man deler innhold i kanaler som Twitter, Facebook, LinkedIn og Google+.
– LinkedIn er en undervurdert kanal! Hele 93 prosent av arbeidsgivere bruker LinkedIn i forbindelse med rekruttering, så det er et godt møtested for den profesjonelle delen av brukerne. Twitter kan brukes til spredning av lenker og debatt, mens Facebook kan fungere mer som en ”breakning news”-kanal, mener Hole.
Han sier det også er viktig å tilpasse publiseringen etter brukeren. – Vi har funnet ut når flesteparten av våre følgere er aktive på sosiale medier, og tilpasser publiseringen etter det.
5. Skap positive følelser hos leseren
”Strenge” bilder av næringslivstopper og –ledere er ikke særlig appellerende, mener Hole. Han oppfordrer heller til å bruke bilder som gir positive assosiasjoner hos mottakeren.
– Det kan være lurt å tenke gjennom stoffet man publiserer tar energi, eller gir energi. Skaper man sistnevnte er det mer sannsynlig at leseren kommer tilbake.