I løpet av 20 bilder og 40 sekunder skal deltakere på en “Pecha Kucha” fortelle publikum om sitt prosjekt, sin idé eller sin historie.
Pecha Kucha Night ble startet av to arkitekter i Tokyo i 2003. Ordene “Pecha Kucha” er japansk for “babbel”, og tanken bak var å lage et presentasjonsformat som gjorde at mange designere og arkitekter kunne presentere sitt arbeid og sine ideer på én kveld.
Konseptet
Foredragskonsept arrangeres på DogA i Oslo og er inne i deres sjuende år. Her deles alt fra personlige interessante og inspirerende historier i tilegg til nye ideer. Mange gründere, spesielt innen design, benytter seg av denne arenaen for å formidle sine ideer og møte ivestorer eller samarbeidspartnere. Det som er unikt med konseptet er at du har 20 bilder, hvor hvert bilde varer 20 sekunder, noe som gir deg 6 minutter og 40 sekunder på å formidle din historie.
Konseptet som startet for 10 år siden i Japan og har siden da sprett seg som en farsott, hele 700 byer verden over holder Pecha Kucha-kvelder og flere tiltals tusen mennesker har allerede fått oppleve konseptet live i Norge de siste årene.
Denne formen for pitching er interessant og har vist seg å fungere godt. Man rekker å formidle essensen i prosjektet innen en streng tidsramme. Du kan også gjennomføre pitchen på mange kreative måter, med alt fra dans til skuespill med bilder som vrimler i bakgrunnen.
I Oslo arrangeres Pecha Kucha fast på Norsk Design- og Arkitektursenter (DOGA) fire ganger i året, hver gang med stort hell.
Mange avleggere
Ideen med å vise 20 bilder i 20 sekunder har etter hvert også blitt tatt i bruk av andre enn de offisielle Pecha Kucha-arrangørene.
På Ås har de startet en sidegeskjeft der forskere kommer og presenterer sine funn i Pecha Kucha-formatet.
– Vi prøver å ha et spekter av folk fra ulike fag, med ulik alder og kjønn og med ulike typer historier. Det er dessuten viktig at terskelen for hvem som kan delta er lav – man trenger ikke være en profesjonell foredragsholder, sier programkoordinator Siri Holmboe Høibo.
Målet med kveldene er både å informere og inspirere. Enkelte av deltakerne på scenen har oppnådd mye med sine drøye seks minutter i rampelyset.
– Vi vet om flere som har giftet seg, en del som har fått jobb, og flere som har begynt å samarbeide, sier Høibo.
10. April
Neste Pecha Kucha Night arrangeres 10. april og en av dem som skal opp på scenen er Sara Fosstvedt fra Kongla Production. Hun er en av gründerne bak klesmerket AoE Clothing som står for Age of Enlightment, et fairtrade og økologisk high end klesmerke, designet av Moirè Agency med gjeste designerne Christina Ledang og Camilla Bruerberget. Nå skal hun presentere koseptet bak AoE og hvordan hun vil endre industrien til det bedre.
– Jeg liker konseptet veldig, på lik linje som jeg er veldig begeistret over TED Talks. Dette er en mindre formel setting som passer meg bra personlig, sier Sara Fosstvedt,Founder, General Manager i Kongla Production AS til 3in.