(Skrevet av markedssjef i Markedspartner, Erlend Førsund. InnoMag opplyser om at Markedspartner er en del av content marketing-programmet vårt INSPIRE)
Alle kan bli en tankeleder (eng. thought leader). Også du. Alt som kreves, er at du tar en strategisk beslutning, legger en plan og følger den.
Lær mer om tankelederskap:
Meld deg på gratis Webinar 30. August: Tankelederskap: Hvordan bli en anerkjenst autoritet i din bransje.
PS. Begrenset antall plasser!
Det høres enkelt ut. Ja, teorien er enkel. Gjennomføringen, derimot, krever tålmodighet og hardt arbeid – på samme måte som i idrettsverdenen. Du vil aldri høre en profesjonell idrettsutøver si: «Oi, gull på herrestafetten i Ski-VM. Det var jo en hyggelig overraskelse!»
Nei, gullmedaljens bakside består av størkna svette, blod og tårer – og drar du en tidslinje fra det øyeblikket utøveren står under champagneregn på pallen og tilbake i tid, vil du alltid finne en beslutning om å nå fram til målet. Slik er det på de fleste områder i livet.
Et oppnåelig mål
Min påstand er at tankelederskap (ekspertstatus) er et oppnåelig mål for enhver bedrift og person som har fagekspertise. Fra et markedsstrategisk ståsted er det en svært attraktiv posisjon å ha, spesielt om det er viktig å kultivere og promotere den intellektuelle kapitalen i virksomheten.
Det å bli sett på som aktøren med svart belte i XYZ kaster av seg i form av at dine potensielle kunder anser deg som en mer attraktiv leverandør enn konkurrentene – og det tiltrekker også de beste talentene, da disse ønsker å jobbe for de beste i bransjen.
Les også: Hvordan bli en tankeleder innen ditt felt eller i din bransje »
Tre råd på veien mot tankelederskap
Hva kan du gjøre i dag for å realisere visjonen om en posisjon som bransjens «go-to-person» eller«go-to-place»? Her er mine tre grunnleggende råd:
- Gå i deg selv
Du har allerede ekspertisen, men er du villig til å betale prisen for å oppnå ekspertstatus? Er du villig til å forplikte deg til å legge ned innsatsen som kreves for å bygge et publikum og levere kvalitetsinnhold til dem over tid? Er du villig til å tåle å få meningene dine imøtegått i sosiale medier og kronikker? Og sist, men ikke minst: Brenner du for det du skal formidle? Lidenskap er en viktig drivkraft og folk merker om du er inspirert eller ikke. Er svaret ja på disse spørsmålene, er det ikke mye som gjenstår for å ta beslutningen om å bli en thought leader. Go for it! - Etabler en digital plattform
Før du kan formidle, må du ha et sted å formidle fra. Husk at thought leadership handler om å dele nyttig og verdifullt innhold med målgruppen. Bedriftens hjemmeside er antagelig ikke det beste stedet for denne typen innhold, da det vil oppfattes som selgende. En blogg hvor du publiserer ukentlig innhold, vil være et fornuftig sted å starte. Husk at du ikke kan være tankeleder uten å ha følgere. En viktig KPI for bloggen bør derfor være å konvertere besøkende til bloggabonnenter. (Til dette kan du benytte inbound marketing-metoden, som du kan lese mer om i denne e-boken). - Produser og del innhold av høy kvalitet
«Thought leaders lead thought». En undersøkelse fra Grist (2016), som jeg også omtaler i større detalj i blogginnlegget Innholdsmarkedsføring B2B: Slik når du ledere med innholdet ditt, har kartlagt hva ledere verdsetter i innhold fra thought leaders. De fem viktigste kriteriene er 1) at innholdet belyser problemstillinger og temaer fra et nytt perspektiv, 2) at det er fremsynt, 3) at det er understøttet av fakta, 4) at det inneholder konkrete råd og 5) at det er autentisk og ekte.
Les også: Content marketing: 5 kjennetegn på kvalitetsinnhold »
Kort oppsummert: Du sitter på ekspertisen – våger du å ta spranget til å dele den og bli sett på som en ekspert i din virksomhet, din nisje eller i din bransje? Start en blogg, og start å produsere artikler og/eller videoer av høy verdi for målgruppen din.