Sarah Lerche, HR- og finansdirektør i Escalon Services, vet kanskje bedre enn noen annen nordmann hva som skal til for å lykkes i USA og i Silicon Valley i særdeleshet.
(Av: Karen Floyd)
Lerche har vært bosatt i Bay Area de siste 28 årene og har i løpet av den tiden sett dusinvis av håpefulle norske startups komme og gå i Silicon Valley.
I 2010, etter å ha jobbet med økonomisk planlegging og administrasjon, stiftet Sarah firmaet Carzetta for å levere CFO-, regnskap- og controller tjenester med en visjon om å hjelpe nordiske startups med å etablere seg i Silicon Valley. Hun fant sin nisje akkurat i det stadig flere entreprenører fant veien til California, ikke minst fra Norge.
– Jeg hadde bestemt meg for å begynne med nordiske startups nettopp fordi jeg profesjonsmessig var amerikansk, men kulturelt norsk. Jeg kjente og forsto utfordringene de fleste nyetablerte i Silicon Valley sto overfor, og jeg var derfor godt rustet til å bygge broer. Jeg var klar for en vikinginvasjon i Silicon Valley , forklarer hun.
– Når man opererer internasjonalt, er det flere spørsmål man må forholde deg til, som for eksempel skatt og internprising, visum og arbeidslivskunnskap. Det er også ganske store kulturelle forskjeller som få ser før de kommer til Palo Alto. Å være flytende i engelsk og ha gode kunnskaper om USA er en grei begynnelse, men hvis du aldri har jobbet her før, er det mye å sette seg inn i, og læringskurven er svært bratt.
Om nordiske startups i Silicon Valley legger Lerche til:
– Nordiske selskaper er ennå i startfasen, tror jeg, i sin tilnærming til Silicon Valley – spesielt sett fra et oppstartsperspektiv.
Her er Lerches fem beste tips for nordiske startups med blikket rettet mot Silicon Valley er:
- Definer et kortsiktig mål for hva du ønsker å oppnå i USA (det første året)
- Planlegg bakover – i detalj og så må du fordoble kostnader og tid, og du vil være nærmere virkeligheten.
- Team – hvem er best egnet til å utvikle et team i USA (tenk kulturell tilpasning)
- IP – dette er spørsmålet må man ha tidlig i tankene både mht skatt og investorer (nåværende og fremtidige)
- Snakk med så mange som mulig som har prøvd – og enten feilet eller lyktes. Hør godt etter.
– Før du drar til USA, er planleggingen svært viktig. Jeg kan ikke understreke det nok. Hvem i teamet vil flytte til USA? Minst ett medlem av ledergruppen bør planlegge å flytte hit i minimum to år. Dermed må man igjennom visumprosessen. Hva vil kostnadene bli? Hva med IP? Skal du kaste deg ut i det eller beholde IP i Norge? Snakk med dine nåværende investorer. Finn ut hva slags USA-baserte investorer du ønsker å ha. Jo mer planlegging og undersøkelser du gjør på forhånd, jo bedre er sjansene for å oppnå målene dine. Glem heller ikke å definere hva suksess er for deg – om det så er en amerikanske investorer, partner eller salg som er målet.