For innovasjonsinteresserte er det ingen nyhet at Huawei har tatt steget opp blant verdens absolutt ledende merkenavn, men for nordmenn flest er selskapet fortsatt relativt ukjent. Det til tross for at de fleste av oss daglig bruker mobiltjenester som kun virker fordi Huawei’s Telecom-infrastrukturløsninger faktisk fungerer.

InnoMag fikk nylig treffe Joy Tan, Huawei’s President of Corporate Communication til et eksklusivt intervju, og det ble raskt klart at det ikke var noen tilfeldighet at selskapet har klart kunststykket å klatre opp på lista over verdens 100 beste merkenavn som Interbrand årlig setter sammen.

Selskapet ble startet så sent som i 1987 og ledes fortsatt av gründeren, Ren Zhengfei som gikk i gang med vel 30 000 NOK i startkapital, og som i dag omsetter for 61 milliarder amerikanske dollar – og det var ikke før i år 2000 selskapet beveget seg utenfor Kina.

Et innovativt hurtigtog krever naturligvis kontinuerlig oppdatering og mer enn 7000 studenter ansettes årlig, noe som gjør at snittalderen blant de mer enn 150 000 medarbeiderne snittalderen ikke er mer enn 33 år. Selskapet har også klatret forbi IBM og var i 2015 det selskapet i verden som søkte om flest patenter. Hele 3898 patenter publiserte kineserne det året alene og til sammen kan kineserne nå skryte av mer enn 50,000 patenter. La det være en vekker for de som tror kineserne fortsatt kun kopierer vesten.

Mens amerikanerne ofte fokuserer vel mye på kortsiktige kvartalstall, er kineserne langt mer langsiktige av seg. På spørsmål fra Innomag innrømmer Tan at ledelsen har et 100-års perspektiv på utviklingen av selskapet.

– Det er ikke lenger et kinesiske selskap, men et globalt selskap som tiltrekker seg de beste talentene i mange land og som gjør en rekke grep for å fortsette veksten, forteller hun.

Les hele intervjuet i årets papirutgave av InnoMag, som vil være tilgjengelig for kjøp på utvalgte Narvesen-butikker over hele landet fra midten av august.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here