Dealflow informerer oss om at selskapet Horde har satt ny norgesrekord på plattformen. Dette viser hvordan folkefinansiering både er en kapitalkilde for selskaper, og en investeringsmulighet for risikovillige investorer.
Norgesrekord
Med nærmere 25 millioner investert har Horde slått den tidligere rekorden i aksjebasert folkefinansiering (13,4) og lånebasert folkefinansiering (18,6).
Horde omtales som et av Norges mest populære og raskest voksende fintech-selskaper. Kjent som morgendagens banktjenester, uten å være bank, har Horde siden lansering i august 2019 fått over 140.000 brukere. Appen, som har flere brukere enn de fleste norske banker har kunder, har hentet kapital på Dealflow for å utvide økosystemet og akselerere veksten.
En innovativ utfordrer på kundens side
Som en tosidig plattform har Horde først og fremst valgt å fokusere på forbrukerne (konsumentene). Den andre siden av plattformen (leverandørene) er stort sett banker, men kan også være andre aktører. For å kunne levere enkelte finansielle tjenester, som for eksempel lån, er det et krav om at man må være en bank. Horde er ikke en bank, men legger heller til rette for at banker kan konkurrere på plattformen. Horde setter “spillereglene” for at brukerne skal være trygg på at de får gode betingelser
Selskapet har nylig inngått nye avtaler med en rekke banker, og derav begynt å levere finansielle tjenester på plattformen som begynner å tjene penger. I februar testet Horde det første produktet på en liten gruppe brukere. På de ti første dagene ble det søkt nærmere 100 millioner kroner i refinansiering – til tross for ingen markedsføring. Det gjenstår å se hvor mye som konverteres til faktiske lån, men det er uansett en fantastisk start og godt over hva selskapet hadde forventet på dette produktet.
Horde har på kort tid tatt en ledende posisjon innen det norske fintech-miljøet. Skal Horde lykkes med å bli Norges første fintech-unicorn, må blikket løftes mot resten av Europa. Målet er å bli den ledende økonomiplattformen i Norden, og helt konkret er målet å ha fem millioner brukere innen 2024.
Kampanjen til Horde kan du lese mer om her: https://dealflow.no/case/horde-as-v2/oversikt