Applausen stod i taket da vinnerne i tur og orden ble lest opp under Designindustriens bransjedag på Bristol i Oslo onsdag kveld denne uken:
– Røros Tweed får Eksportprisen!
– Klassikerprisen går til «Lilje»-serien til Trygve Eriksen – produsert av Arven!
– Hadeland Glassverk er Årets merkevarebygger!
– Prisen Årets produkt gis til Norsk Dun og Norvigroup for «Stay»-kolleksjonen!
De fire vinnerne ble gratulert av bransjeleder Egil Sundet, som delte ut prisene på vegne av Norsk Industri Designindustrien.
– Dette er svært verdige vinnere, – og fremragende representanter for møbel- og interiørindustrien. Det skjer utrolig mye spennende innenfor norsk design og ferdigvare for tiden. Nå håper jeg myndighetene ser det fantastiske verdiskapingspotensialet i bransjen vår, og at vi endelig kan få et dedikert eksportkontor for å hjelpe norsk design ut i verden, sa han i talen som nok ikke bare var myntet på tilhørerne i salen, men også til næringsministeren som jo kan mye om både møbelindustrien, eksportutfordringer og design. I forrige uke ble jo Vestre’s nye fabrikk på Magnor åpnet.
Årets eksportbedrift: Røros Tweed
Tradisjonsrike Røros Tweed økte omsetningen med over 40 prosent i fjor. Det meste kom fra eksportmarkedet, særlig Tyskland.
– Selv gode produkter trenger en god selger, og gode selgere må ha noe godt å selge. Æren for salgssuksessen vår ligger derfor både hos de som skaper produktene våre og de som står for salget, sier Arnstein Digernes, styreleder i eierselskapet til Røros Tweed.
Pleddene og sitteunderlagene som produseres på Røros er i 100 prosent norsk ull, og utformes i samarbeid med prisvinnende designere som Kristine Five Melvær, Hallgeir Homstvedt, Anderssen & Voll og Ingunn Birkeland. Summen av dette gir ifølge Digernes et klart fortrinn på for eksempel det tyske markedet.
– Bærekraftige, norskproduserte produkter med norsk ull er noe som resonnerer hos tyske kunder. Grønne verdier holdes høyt i Tyskland, og norsk ull var faktisk først i verden med å bli svanemerket. Vi har god dyrevelferd, og den norske ullen har dessuten helt spesielle kvaliteter som gjør at produktene våre raskere gjenvinner sin naturlige form. Dermed varer de lenge, sier Digernes.
«Røros Tweed er en gammel og tradisjonsrik bedrift og en kjent merkevare i Norge. De har i flere år satset målrettet på eksport, og lykkes spesielt i Tyskland gjennom satsning på eget salgsapparat. Det har vært en stor investering for bedriften, og de har kommet inn hos prestisjefulle forhandlere,» skriver juryen.
Årets produkt: «Stay» fra Norsk Dun/Norvigroup
Norvigroup og Norsk Dun har våget å gå nye veier med sin nye kolleksjon, «Stay». Nå belønnes dundronningene på Mysen med bransjedagens produktpris.
– «Stay» er blitt tatt imot veldig godt i markedet. Vi har fått mye ros for at vi har tenkt utenfor boksen og konvertert dundyner og dunputer til personlige livsstilsprodukter, forteller Kari Setsaas, administrerende direktør i Norvigroup.
I utviklingsprosessen har fokus vært rettet mot funksjon. Alt skal spille en rolle – og ingenting skal kastes. Ikke en gang emballasjen. Den er spesialutviklet for «Stay»-kolleksjonen, og kan benyttes til reise, oppbevaring og beskyttelse. Produktene er dessuten produsert etter strenge miljøkrav.
– Vi jobber konstant med forbedringer i hele verdikjeden, det være seg sirkularitet, levetid og universell utforming. Nå har vi akkurat flyttet den siste rest av produksjon fra Kina og tilbake til Norge. Vi er veldig stolte av å produsere på Mysen og være en del av norsk industri og designindustrien, sier Setsaas.
Bransjejuryen er svært begeistret for den myke nyskapingen:
«Norsk Dun har med den nye produktserien sin skapt dunprodukter som er utviklet ned til den minste detalj, og gitt noe nytt, noe mer, et helt konsept rundt det erketypiske norske produktet dundynen,» står det i juryuttalelsen.
Klassikerprisen: «Lilje» av Arven
Sølvbestikkserien «Lilje» er en høyt skattet eiendel i mang en norsk husholdning. Serien produseres like bak Bryggen i Bergen, hos Norges eldste gull- og sølvvareverksted: Arven. Nå har serien vunnet Klassikerprisen.
– For en ære! Vi er både stolte og ydmyke over å få denne gjeve prisen. Jeg tenker det viser at god design holder seg gjennom tidene og konkurrerer godt i dagens marked mot nyere produkter og design, jubler Lise Redfern, administrerende direktør i Arven.
Hun forteller at «Lilje» ble designet av Trygve Eriksen for Theodor Olsens Sølvvarefabrikk i 1939. Mønsteret er inspirert av liljeblomsten.
– Liljemønsteret er en klassiker blant norsk sølvbestikk, og er en bestselger. Serien har hele 38 ulike bestikkdeler, blant annet med hele 12 ulike skjeer! Liljemønsteret har alltid vært populært hos nordmenn. Vi tror det er den klassiske elegansen og tidløsheten som gjør mønsteret til en vinner i generasjon etter generasjon, sier Redfern.
Etter et par krevende pandemiår, strømmer nå kundene tilbake til Arven, og omsetningsutviklingen er svært god. Redfern forteller at fabrikken er adskilt fra butikken og opplevelsessenteret med en 40 meter lang glassvegg.
– Her er alle hjertelig velkommen på besøk for å se hvordan vi lager produktene våre, sier hun.
«Klassikeren Lilje blir en påminnelse om kvalitet og lange håndverkstradisjoner, og produktet binder praktisk talt generasjoner sammen. Den enkle, elegante formen var typisk for 1930-tallets funksjonalisme, og sølvbestikket vært en bestselger gjennom flere tiår. Og hva er vel bedre enn å anskaffe noe som neste generasjon gjerne arver og bygger videre på,» heter det i juryens dom.
Årets merkevarebygger: Hadeland Glassverks belysningsprodukter
Etter at Hadeland Glassverk, som feirer 260-årsjubileum i år, gjenopptok produksjonen av lamper, krystallkuler og andre belysningsprodukter for tre år siden, har salgspilen pekt mot taket. I fjor steg omsetningen i dette segmentet med hele 200 prosent.
– Vi er veldig stolte over at vi raskt har klart å ta en sterk posisjon innenfor belysning, i et marked som er veletablert og relativt konservativt. Vi har hatt sterkt fokus på å segmentere belysning, både mot hyttemarkedet, private hjem og prosjekt/spesialdesign. Dette ser vi at vi har lyktes svært godt med, sier markedssjef i Hadeland Glassverk, Sofia Sandblom.
I dag har Hadeland Glassverk nesten 100 forhandlere på belysning i Norge, og jobber med en rekke ulike interiørarkitekter, interiørdesignere og lysdesignere i både inn- og utland. Glassverket samarbeider også tett med nøye utvalgte merkevareambassadører, som Renate Lorentzen, Marianne Haga Kinder, Ann Christin Johnsen og Ingvild Bottenvik.
«I løpet av kort tid har Hadeland Glassverk klart å ta en sterk posisjon på belysning i Norge. Bedriften viser fram dyktige ansatte og deler fra deres arbeidshverdag på Norges eldste glassverk gjennom film og foto, hvor arbeidsprosessen dokumenteres fra glassmasse til ferdig produkt. Bedriften jobber strategisk med influencere, interiørdesignere og ambassadører i egne sosiale mediekanaler,» står det i juryvurderingen.