Men amerikanske Kickstarter lar de nordiske folkefinansieringsaktørene slippe unna konkurranse på to områder.  

Nylig lanserte statsminister Erna Solberg den nye folkefinansieringsportalen Bidra.no. Nå får den ferske tjenesten tøff konkurranse fra verdensledende Kickstarter.

Fra før finnes også alternativer som Christer Falcks New Jelly og svenske Fundedbyme.com. Mens flere norske prosjekter tidligere også er finansiert gjennom amerikanske Indiegogo.

Likevel er Kickstarters Julie Wood er overbevist om at det skandinaviske publikummet er klart for den amerikanske giganten. Flere norske kreatører, som spillprodusenten Red Thread games har allerede finansiert spill via portalen, men da ved hjelp av amerikanske eller britiske samarbeidspartnere.

– Vi vet at folk i Skandinavia lager ting som folk på Kickstarter elsker, sier Wood – og sikter til prosjekter for eksempel tuftet på norsk og skandinavisk historie.

Utelukker veldedighet

Det kreative er også kjernen i Kickstarters virksomhet. Og legger klare begrensninger for hva selskapet godtar av prosjekter.

– Vi elsker kreative prosjekter. Men vi godtar ikke finansiering av selskaper, fordi vi vil skape et sted hvor folk støtter prosjekter fordi de vil se dem. Steder hvor folk vil investere for å få masse penger, finnes allerede. Det er Hollywood. Vi ville skape noe annet, sier Julie Wood.

Heller ikke frivillige prosjekter godtas.

– Vi gjør ikke veldedighet. Vi ønsker ikke å gi folk valget mellom å gi til gjenoppbygningen av en persons hus eller til et kreativt prosjekt. Hvis du da ikke gir til gjenoppbygningen av huset, er du på en måte en tufs, sier Wood.

Må gi noe tilbake

Et minstekrav fra Kickstarter er at prosjektet gir noe tilbake til bidragsyteren. I tillegg må skaperen plassere sitt prosjekt i et av Kickstarter 15 kreative kategorier.

– Hvis en vil samle inn penger til en lekeplass eller ballbinge kan denne puttes i design-kategorien, hvis den skal få en fin utforming. Det aller viktigste er at bidragsyterne får noe tilbake, enten det er navnet sitt på en vegg, velge en farge i utformingen eller et postkort med et bilde av den nye plassen, forklarer Wood.

4 av 10 lykkes

Av prosjektene på plattformen ender 4 av 10 med å oppnå sin målsetning. Hos prosjektene som ikke fullfinansieres, betales pengene tilbake til bidragsyterne.

I vår passerte plattformen en milliard dollar i bidrag. Et halvår senere er summen passert 1,3 milliader dollar, fordelt på 70.000 suksessfulle prosjekter.  Det gjør Kickstarter til den klart største folkefinansieringsplattformen.

Bidragene er fordelt på 7 millioner enkeltpersoner. Av disse har imidlertid kun to millioner støttet flere prosjekter, oppgir Kickstarter på sine hjemmesider. 

Dans og teater er de to kategoriene med suverent høyest suksessrate.

Kickstarter tar i mot norske prosjekter allerede i dag. Lansering skjer 21 oktober.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here