Visma-sjef Øystein Moan regner med å ta i bruk kunstig intelligens innen 2020. 

(Ukens sommerintervju er med Øystein Moan som vil holde innlegg på  Innovasjonsdagen 8. september.)

Navn: Øystein Moan
Stilling: CEO
Favorittduppeditt: Jobbrelatert: PCen. Det er da noe eget å kunne sitte skrive på et ordentlig tastatur og kunne surfe med en rask maskin med stor skjerm. Fritid: Stereoanlegget, old-school to-kanals high-end.
Dine tre favorittapper: Visma Mobil Manager, her godkjenner jeg alt fra inngående frakturaer til reiseregninger. Visma Attach, for å ta bilde av alle kvitteringer slik at det å lage reiseregninger bare er moro. WIMP, for å høre på musikk i bil, båt og hytter.
Hvordan kobler du av om sommeren? Hytta på Hvaler, skogsarbeid i dårlig vær, på sjøen i godt.

Hvordan ser ditt selskap/virksomhet ut i 2020?

Fram til 2020 vil nok Visma fortsette å vokse, fra omsetnngen i 2015 på rundt NOK 8 milliarder til mellom 11 og 13 milliarder. Fra å ha over 95% av omsetningen i Norden, vil vi også ha betydelig omsetning ellers i Nord-Europa. Alle våre løsninger vil vi levere som skybaserte tjenester.

Vi vil se at stadig mer av de administrative prosessene er blitt automatisert og vi vil også ha tatt i bruk enklere former for kunstig intelligens.

Hva/hvem er din fremste inspirasjon for å håndtere endringene som kommer?

Vi får inspirasjon fra mange kanter. Konkurrenter skaper et konstant endringspress, våre internasjonale eiere har et stort globalt nettverk som gir oss input, vi har rundt 7000 medarbeidere som ser endringer i markedet og som kommer opp med gode ideer.

Ellers gjelder det å følge med på det som skjer innen IT-teknologi i USA, trender og teknologi derfra spres hurtig til de europeiske markedene.

Hvilke bransjer/aktører (utenfor din egen bransje) ser du som de største utfordrerne?

På mange måter er vår bransje, software-industrien, en utfordrer som påvirker all annen industri. Bedrifter og bransjer som ikke skaper bedre produkter og tjenester, eller øker produktiviteten ved hjelp av software vil oppleve at nye konkurrenter kommer inn og overtar markedet.

På en skala fra 1 til 10, hvor strategisk vil du si at innovasjon er forankret i din virksomhet?

8

Hva er dine primære kilder til innsikt for å forstå fremtiden?

Samtaler med våre internasjonale styremedlemmer, tett kontakt med ledende teknologileverandører som Google og Amazon, litteratur og tidsskrift, rapporter fra ledende konsulentselskap (tilgang via våre eiere) og høyt kompetente medarbeidere.

Hvordan endres ditt selskaps kommunikasjonsstrategi som følge av den digitale revolusjonen?

Nesten all vår markedsføring er i dag digital og vi investerer mye i automatisering av markedsføringen. Vi bruker sosiale media, ikke minst egne communities for våre kunder hvor vi har en viss kontroll og hvor vi er svært aktive som moderatorer. Markedsføring, salg, kundesupport og produktutvikling blir tett sammenkoblet med sosiale media.

Tidligere i 3in.nos sommerintervju-serie har 3in.no intervjuet bl.a. Enoro-sjef og IFN-styreleder Anders LierSiva-sjef Espen SuseggBjørn K. Haugland i DNV GL og Forskningsrådets Arvid Hallèn.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here