NHH-professor Tor W. Andreassen stiller spørsmål ved gründerselskaper som gir store rabatter.
Ved nyttår beskrev NHH-professor Tor W. Andreassen hva som må til for å lykkes som gründer, og endte opp med et overmennekse. Konklusjonen var den gang at Norge bør være forsiktig med å kaste for mye penger etter gründere, fordi vi da vil tiltrekke oss de som ikke egner seg som gründere.
Nå følger han opp på bloggen sin med å advare mot at gründerne kaster bort investorenes penger. Utgangspunktet er en artikkel i New York Times, der det vises til at lav-pris-selskapet Jet har hentet 225 millioner dollar i investorkapital, og bruker det til å gi kundene gunstige tilbud og journalister gaver.
Planen er å bruke 100 dollar i reklame og rabatter for hver nye kunde som vil betale 50 dollar for å være medlem.
Han viser også til at mobil-appene Luxe og Zirke får noen til å parkere bilen din for deg i New York og San Franscisco for mindre enn hva en ordinær parkering koster. Postmates.com vil levere matvarene dine hjem til deg for 1 US dollar, mens andre igjen vil andre rengjøre huset ditt for mindre enn en øl med venner og kjente koster
Og at selskaper som Homejoy, Groupon og Fab.com alle har floppet etter å ha gitt store rabatter til kundene. Som Andreassen påpekte sist flopper 7 av 10 oppstartsbedrifter.
– Det vi står igjen med er at entreprenørene ikke evner å utvikle tjenester som markedet vil ha – til tross for sterk rabattering, konkluderer Andreassen – før han følger opp med:
– Mens attraktive tilbud er svært gode nyheter for kundene, er det tilsvarende dårlige nyheter for investorene! Man må spørre: Når vil de lære?
– Slutter for tidlig
Andreassens eksempler er hentet fra det amerikanske markedet. I Norge har det de siste årene vært omfattende kapitaltørke for gründerbedriftene. Mens gründerboomen så langt i år har støvsuget Innovasjon Norge for midler til etablererstøtte, blir det nå enda mindre å hente for hver gründer som vil prøve seg.
I USA er det derimot flust av kapital. Det siste året er mengden såkornkapital i det amerikanske markedet firedoblet seg.
David Cohen, opphavsmannen bak den ledende akseleratoren Techstar, mener å se en tendens til at flere gründere uten den rette motivasjonen nå prøver seg. Altså et av poengene Andreassen dro opp ved nyttår.
– Det bekymrer meg at Facebook-filmen og lassevis av såkornfond har gjort det for attraktivt å bli gründer. De som starter opp kan leve et år eller to på såkornkapital, ha det morsomt, og hente ut lotteribilletten. Hvis tingene ikke går som planlagt, kan de bare gjøre noe annet, skriver Cohen på bloggen sin.
Altså en lignende bekymring som Andreassen presenterte for Norge ved nyttårstider.
• Les også: Y Combinator-sjef Sam Altman med seks veddemål til de som frykter boble i tidligfasemarkedet!
Cohen ber gründerne være forberedt til å dedikere seg for 5-10 år, før de henter penger fra investorer.
Uansett er nok virkeligheten Andreassen og Cohen beskriver et godt stykke unna situasjonen i det norske markedet.
• Diskutèr: Har vi på at norske gründerselskaper har gitt store rabatter for å vokse – for så å gå overende?