Denne uken legger EU-kommisjonen frem sitt forslag for hvordan de store internettselskapene skal skattelegges i fremtiden. Hvis endringene vedtas også i Norge kan Google og Facebook bli nødt til å betale over 150 millioner i norsk digitalskatt.
I dag benytter internettgigantene seg av at lovverket gir dem muligheten til å velge hvilket land de ønsker å rapportere inntektene sine til. Frem til nå har de valgt å skatte til land med lav skatt, som for eksempel Irland, Nederland og Luxembourg. Dette kan det nå bli slutt på, melder Dagens Næringsliv.
I 2016 skattet Facebook og Google henholdsvis 468 000 og 2,9 millioner kroner til Norge – en forsvinnende liten del av summene selskapene tjente på annonsesalg. I år forventes de to tech-gigantene å omsette for rundt 5,8 milliarder kroner, i følge mediebyrågruppen GroupM.
Nå foreslår EU å legge skattesatsen på tre prosent for lokale reklameinntekter. Dersom forslaget blir vedtatt og importeres til Norge vil det innebære at Google og Facebook må ut med 174 millioner i skatt bare i Norge.
Kan påvirke over hundre selskaper
Dermed kan altså EU tvinge Google, Facebook og over hundre andre selskaper til å skatte lokalt. Men før endringene eventuelt trer i kraft skal de stemmes over av EU, og forslaget må vedtas enstemmig av de 28 medlemslandene. Det er heller ingen automatikk i at et eventuelt EU-vedtak slår inn i Norge, i følge MDGs Per Espen Stoknes – som er positiv til forslaget.
– En slik omsetningsavgift kan være en god måte å utforme en slik skatt på og bør være blant alternativene som vurderes og utredes av en «Google-skatt», sier han til Dagens Næringsliv.
Google-sjef foreslo endring
Selskapene har lenge blitt kritisert for den nåværende skattepraksisen både av Norge og andre land. Men også fra innsiden har det vært kritiske stemmer. Tidligere Google-sjef Alfred Tolle, som er aktuell som en av talerne under FUTURE INSIGHT 2030, forteller i et intervju med Works & Conversations at han på et tidspunkt foreslo for toppledelsen at Google skulle begynne å skatte til landene der de tjente pengene sine.
Les også: Sluttet som Google-sjef – Ville gjøre noe meningsfylt
– Deres standpunkt var at vi ikke brøt noen lover. Vi utnytter et smutthull, ja – vi gjør hva konkurrentene våre gjør. Hvis vi ikke gjør det vil konkurrentene ha et fortrinn, og aksjonærene våre kan til og med saksøke oss. Dette var, fra mitt perspektiv, en unnskyldning, fortalte Tolle.
InnoMag er mediepartner for FUTURE INSIGHT 2030, som går av stabelen i Operaen den tolvte juni.