Visste du at i en typisk virksomhet med 100 ansatte kastes det bort 25 timer pr dag på å lete etter informasjon?

(artikkelen er presentert i samarbeid med søkeekspertene i Comperio)

Det kom frem i en ny undersøkelse presentert på søkeeksperten Comperios frokostseminar på Hotel Contintal. Der fikk over 80 deltagere et dypdykk ned i fremtidens måter å tenke søk på.

Comperio-sjef Ole Kristian Villabø sparket i gang seansen med å peke på en fersk undersøkelse som avslører at altfor mye av tiden fortsatt kastes bort i jakten på relevant informasjon. I undersøkelsen som var utført av VirtualWorks fremkom det blant annet at i en typisk virksomhet med 100 ansatte kastes det bort 25 timer pr dag på å lete etter informasjon.

Og hvis ikke verktøyene forbedres, vil stadig mer tid kastes bort i fremtiden. I mange større bedrifter produseres det mer enn 2450 nye dokumenter hver uke, og mange av de spurte svarer at de produserer mer enn 10 dokumenter i uken. Halvparten av dem tror også produksjonen vil øke i fremtiden.

– Det er derfor vel så viktig å få en løsning som tilgjengeliggjør dokumenter og informasjon, uten at de ansatte trenger å sette seg inn i flere systemer enn dem de bruker for å utføre
jobben sin, sier administrerende direktør i Virtual Works, Truls Baklid – som har gjennomført undersøkelsen.

Søk må gjøres intuitivt og enkelt

Her er avansert søketeknologi kanskje det aller mest lovende hjelpemiddelet. Statkrafts, Senior Application Manager, Kirsti Johanne Repstad tok tilhørerne med på reisen Statkraft har gjort for å gjøre det enklere å finne informasjon på tvers av tre kontinenter og fem språk. Det var en nyttig påminnelse om at søk i stor grad handler om brukeropplevelsen.

I dag søker ansatte i Statkraft mer enn 2000 ganger daglig. Da er det ikke overraskende at alle faktorene som spiller inn for at brukeropplevelsen skal oppleves som optimal må være til stede.

Comperio er også opptatt av hvor søk som teknologi er på vei. Trenden går i retning mot å gjøre søk langt mer intelligent og intuitivt. Grafteknologi kommer for fullt og gjør det betydelig enklere, poengterte Sebastien Muller fra Comperio.

Grafteknologi kan nå gi lagt bedre beslutningsgrunnlag for fornuftig videreutvikling av digitale tjenester. Det skjer gjennom å koble data med ledergruppens behov for informasjon. Sébastien Muller viste hvordan en utvikler lett kan lage brukervennlige anbefalinger basert på å koble sammen ulike datakilder, for eksempel data fra Google Analytics og produktinformasjon.

Ikke fleksible nok

På frokostseminaret ble også Comperios partnerselskap Elastic presentert. Open source-søketeknologiselskapet startet i 2012 og verktøyet deres har allerede blitt lastet ned mer enn 20 millioner ganger. I 2014 kunne de skilte med å ha hentet inn over 100 millioner dollar i investeringer.

Christian Dahlqvist fra Elastic holdt et engasjert innlegg hvor han hevdet at de fleste av dagens systemer ikke er fleksible nok. Samtidig som mange nye teknologier kommer seilende har alle sine fordeler og ulemper. Elasticsearch gir brukerne en rekke fordeler og har vokst fra å være en ren open source-søkemotor til å inkorporere både søk (Elasticsearch), logging (Logstash) og analyse (Kibana) – til sammen referert til som ELK.

Ingen bransje er som kjent flinkere enn IT bransjen til å komme opp med nye trebokstaversforkortelser.

Nylig kjøpte selskapet Found, et lite norsk IT selskap som tilbyr søk levert som en tjeneste, nok et eksempel på hvordan norske IT eksperter er i front innen søk.

Comperio deler på ny av sin kunnskap om det nyeste innen søk etter sommeren. Onsdag 30. september inviterer de til frokost der de gir deg de nyeste og mest spenstige kundecasene. I tillegg  får du vite hvordan du kan få gevinster fra å jobbe systematisk med analyse av søket.

1 COMMENT

  1. Visste du at i en typisk virksomhet med 100 ansatte bruker 10 timer pr dag på å lete etter favorittkulepennen?

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here