Norske mediehus skal ha ros for å ha vært offensive og skapt seg et fornuftig grunnlag for å lykkes i en heldigitalisert verden. Men kravene til å videreutvikle kompetanse, kjerneprodukter, sosiale plattformer og i langt større grad personalisere og identifisere ulike lesergruppers høyinteresse, vil være avgjørende for om rekonstruksjonen til en heldigital fremtid lykkes, mener Alf Lande, CEO i New Media Network.
I den nye digitaliserte og automatiserte verden har mediene måttet komme opp med nye, innovative måter for å kunne holde seg konkurransedyktige. Til tross for store endringer, begynte allikevel flere av de største mediehusene året med store nedbemanninger, som følge av sviktende opplag og fallende annonseinntekter. Bare i fjor mistet hele 283 journalister jobben og i år kan det bli like mange, advarer Klassekampen.
Lande mener fremtidens mediebransje vil være preget av at innhold i langt større grad vil bli finansiert, skapt og brukt utenfor det klassiske medieuniverset, fordi forbrukere forventer at alle virksomheter kommuniserer på egne, delte og kjøpte flater i redaksjonelle formater.
– Vi er ikke engang halvveis i arbeidet med en nødvendig rekonstruksjon av mediebransjen. Det stilles blant annet radikale krav for mediene til å forstå og integrere klokt de nye teknologiske mulighetene, og skape vinn-vinn samspill med det vi tidligere kalte annonsører, sier Lande.
Som en konsekvens, vil vi komme til å se flere nye medieaktører som ikke har noen tilknytning til den tradisjonelle medieverden, men som er flinke til å ta i bruk ny teknologi og forretningsmuligheter for å kunne publisere innhold med høy interesse og stor nytteverdi, tror han.
Så hvem tror du blir fremtidens medievinnere?
– Fremtidens medievinnere blir de selskapene som forstår at de står overfor en rekonstruksjon og ikke en migrasjon. Vinnerne er de som skjønner at slaget i særlig grad står om forretningsmodellinnovasjon – om å skape innovative teknologismarte samspill mellom innholdseiere og bedriftene som trenger kvalitetsinnhold.
* Torsdag 14. januar er det duket for årets første Supertorsdag som månedlig samler alle som er opptatt av innovasjon, til en uformell aften med inspirasjon, læring og networking. Månedens tema er ”Fremtidens medievinnere”, der blant annet Alf Lande, CEO i New Media Network, skal holde foredrag.