Pouria Ruhi forlot toppjobben som markedsdirektør for Comport Hotel for å satse som gründer for andre gang. Denne gangen med opplevelsesappen Lokalii.

– Da vi først begynte å jobbe med idéen var ordet “guide” noe som ofte dukket opp. Jeg personlig synes opplevelser er mye morsommere enn turer med guide, og tilgang til «hopp-on/hopp-off» bussene kan jo folk google seg til, forteller gründer av appen Lokalii, Pouria Ruhi når vi møter han på deres pop-up kontor i Torggata.

Enkelt sagt er Lokalii som en slags Finn.no for opplevelser, der brukerne både kan kjøpe, selge og ”rate” lokale opplevelser.

Det var først etter noen år i jobbet som markedsdirektør i Comfort Hotel, en del av Nordic Choice Hotels, at idéen om en opplevelsesapp dukket opp.

– Vi så alltid etter gode løsninger som våre gjester kunne bruke for å få oppleve byen gjennom lokalbefolkningens øyne. Det beste med å reise et sted er jo nå du kjenner noe der, som kan ta vare på deg og vise deg unike perler.

– I tillegg til å tilby opplevelser, så vi at Lokalii også kunne bidra til en mer effektiv bruk av ressurser. Arbeidsledigheten blant unge mennesker har økt, og mange av de har verken tilgang på bil eller leilighet som de kan bruke for å tjene penger. Det de derimot har, er lokalkunnskap og et nettverk som de kan dele med andre. Summen ble at det kanskje ikke var så dumt å lansere Lokalii.

I sommer, ett år etter at idéen oppsto, bestemte Ruhi seg derfor for å si opp jobben i hotellkjeden og satse fullt på tjenesten. Teamet lanserte appen uten en krone i funding, men fikk i februar noe støtte fra Innovasjon Norge, som de har brukt på markedsføring.

I dag nærmer de seg 10 000 nedlastninger og tilbyr over 300 opplevelser i Norge, Sverige, Tyskland, Spania, Bolivia og Mexico.

– Dette har skjedd organisk, så det er gøy. Vi har foreløpig konsentrerer oss mest om Oslo-området ettersom det er her vi holder til, men vi ønsker jo fremover å vokse både nasjonalt og internasjonalt. Målet er at vi skal være best i verden på å gi tilgang til unike opplevelser i nærheten av brukerne, uansett hvor de ferdes.

Men det finnes jo andre aktører som Nanook, Air BnB og LetsDeal som også tilbyr opplevelser. Hva skiller dere fra dem?

– Nanook opplever vi som tilbyder av skreddersydde pakker. AirBnB er en leverandør av boliger til folk som reiser. Det stemmer at de også tilbyr lokale opplevelser, om noe mer klassiske opplevelser og noen ganger til veldig høye priser. Til å begynne med var min hypotese at Lokalii var en tjeneste som turister primært ville bruke. Det vi har lært er at Lokalii er populært blant lokalbefolkningen også, noe som betyr at vi tilbyr aktiviteter de ikke har sett hos andre. I tillegg ser vi at våre brukere gjerne handler impulsivt og at mobilitet og geografisk tilgjengelighet av den grunn er viktig for dem.

Helikoptertur i Oslo er bare én av flere opplevelser man finner på Lokalii

Ambassadør for magiske øyeblikk

Fra helikoptertur i Oslo til personlig shopping til en run DJ som bestemme musikken din mens du løper, er bare noen av opplevelsene man kan booke på Lookalii.

– Vi har også hatt en gruppe som har tilbydd en kulturaftenopplevelse på østkanten i Oslo. Denne opplevelsen var det blant annet en gruppe med damer fra vestkanten som aldri hadde vært på østkanten som booket. Her fikk de smake masse utenlandsk mat og lært hverandre å kjenne. Da kjente jeg at jeg ble veldig rørt.

– Målet med Lokalii er jo å skape en tjeneste som bringer mennesker sammen og dermed bli en slags ambassadør for magiske øyeblikk mellom mennesker. Vi vil jo at folk skal få oppleve noe nytt som de ønsker å dele og fortelle til andre. Det er drømmen min. 

– We will never give up

At det har vært hardt å gå fra en trygg og godt betalt jobb til å bli gründer, legger ikke Ruhi skjul på.

– Det har vært mange lange kvelder den siste tiden og veldig lite ferie. Dagene består av blod, svette og tårer, men ”we will never give up”, sa Churchill.

Men det er ikke første gang Ruhi prøver seg som gründer. I 2008 var han med på å starte Bambuser, en av de første selskapene som utviklet en tjeneste for direktestreaming av video fra mobiltelefonen.

– Erfaringene jeg gjorde meg sist jeg prøvde meg som gründer, har kommet godt med. Jeg har blant annet lært meg viktigheten av å ha et godt team som er bedre enn meg, og som kontinuelig tvinger meg til å tenke et steg lenger frem.

Til nå har Ruhi inngått en avtale med sin tidligere arbeidsplass der de har satt opp Ipader i lobbyen på enkelte av hotellene de har i Oslo, slik at turister kan booke opplevelser direkte fra den.

– Vi har også en god dialog med flere andre reiselivsaktører og planen er å lansere i Sverige i høst men et relativt stort selskap. I tillegg jobber vi med å skaffe investorer som ikke bare kan bidra med kapital, men også med nettverk.

– Så langt har reisen gått over all forventing. Vi har hatt god dialog med brukerne, og har utviklet applikasjon i tråd med tilbakemeldinger vi har mottatt. Nå skal vi begynne å markedsføre applikasjonen enda mer, og fortsette å utvikle tjenesten. Samt å finne nye opplevelser på populære destinasjoner som det søkes etter i applikasjonen, avslutter han.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here