Mens noen fortsatt diskuterer om vi egentlig trenger skytjenester, har Fortytwo allerede tatt spranget og inntatt verdensmarkedet med løsninger som gjør IT-hverdagen enklere for alt fra kommuner og forsvaret til Altibox og IKEA. De leverer blant annet standardiserte ut-av-boksen moduler for sikkerhet, identitetshåndtering og automatiserte plattformtjenester i skyen. Slik slipper kundene tunge, manuelle prosesser og kan raskt rulle ut nye tjenester – både i Norge og internasjonalt.
Navnet Fortytwo er hentet fra kultklassikeren The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy, der «42» er svaret på meningen med livet, universet og alt. Daglig leder Robert Darre-Nilsen kan fortelle at dette tallet også har blitt selve kjernen i tankegangen bak selskapet.
Fortytwo; et navn med stjernestøv
Bak navnet skjuler det seg et brennende ønske om å gjøre ting annerledes enn de store, tradisjonelle IT-aktørene. Fortytwo fokuserer på å programmere alt i skyen, heller enn å klikke seg fram i tunge grensesnitt. De mener dette gir kundene en raskere, mer fleksibel og sikrere digital plattform. Nettopp denne «kode-først»-mentaliteten har allerede gitt dem en imponerende portefølje på rundt 100 kunder.
Navnet Fortytwo tar, som nevnt, utgangspunkt i The Hitchhiker’s Guide to the Galaxy, der en superdatamaskin bruker 7,5 millioner år på å konkludere med at «42» er meningen med alt. For Robert Darre-Nilsen og kollegene begynte «42» som et uformelt arbeidsnavn på prosjektet.
«Vi brukte navnet på det som opprinnelig var et prosjekt, og da vi etablerte Fortytwo som selskap, syntes vi det var kult å beholde litt av attituden om at vi er det endelige svaret på alt,» forteller Darre-Nilsen. Med en blanding av humor, framtidsoptimisme og en god dose selvironi beholdt de navnet.
«Som tidligere konsulenter med erfaringer fra de etablerte, store konsulenthusene, drømte vi om å levere teknologi på en helt annen måte enn det de store konsulentselskapene gjør,» fortsetter Darre-Nilsen. Navnet understreker dette, og gir en artig kontrast til den ellers seriøse konsulent- og teknologibransjen.
«Alt i kode» – revolusjonen i kulissene
Skyteknologi har eksistert siden rundt 2010, men det er svært få selskaper som virkelig har klart å ta i bruk mulighetene som ligger i skyløsninger.
Kjernen i Fortytwos tilnærming til det de leverer, er filosofien om at «alt i skyen» kan kodes. Tradisjonelt har man klikket seg fram i ulike portaler, bestilt servere og konfigurert dem manuelt. For Fortytwo handler det om å standardisere, automatisere og sikre alt gjennom kodefiler.
«Vi mener at skyløsninger gjør det mulig å kode alt; fra infrastruktur til sikkerhet og tilgangsstyring,» sier Robert Darre-Nilsen engasjert.
Dette muliggjør lynraske endringer, og at kundene kan integrere løsningene med sin egen kode. Hvis en norsk kunde ønsker å utvide til USA, holder det med noen linjer kode – så er hele plattformen på plass på et nytt kontinent.
«Egentlig skaper vi ikke teknologi, for vi mener at den er der allerede. Det vi gjør, handler om å benytte de mulighetene skyen gir. Dette innebærer at vi endrer måten teknologi leveres på,» sier Darre-Nilsen.
Han påpeker at denne praksisen minimerer risikoen for feilkonfigurasjoner og skaper en fremtidsrettet, skalerbar IT-arkitektur. Samtidig gjør det at man slipper store, tunge IT-prosjekter med flytting av servere og manuelle prosesser.
Konsekvensen er at kunder som for eksempel Altibox kan migrere TV-produksjonen sin trygt til skyen uten å måtte ty til timevis med manuell installasjon. Det gir fleksibilitet og gjør at nye tjenester kan rulles ut langt raskere enn tidligere.
Super-fokus: De siste 20 prosentene du ikke visste du trengte
Selv om Microsoft Azure er en omfattende plattform, dekker den ikke alt. Når bedrifter eller offentlige etater står overfor spesialiserte utfordringer innen identitet, sikkerhet eller infrastruktur, må de ofte ty til kostbare tredjepartsløsninger. Fortytwo har gjort disse «manglende 20 prosentene» til sin spesialitet.
«Jeg opplever at mange av konkurrentene våre er generalister. De får gjort veldig mye bra. Men det blir litt som med allmennleger. Det kan litt av alt, og det kan sende deg riktig sted, men de er ikke spesialister. Vi i Fortytwo er kanskje mer som kirurger, som kan gå inn og gjøre veldig stor forskjell på de områdene vi har valgt å spesialisere oss på. » forteller Darre-Nilsen.
Dermed leverer Fortytwo små, men svært presise moduler på toppen av Microsofts tjenester. Disse legges ut på Microsoft Marketplace, som fungerer litt som en App Store i skyen. Slik når Fortytwo ikke bare norske kunder, men også store internasjonale aktører som IKEA, Deutsche Telekom og det britiske forsvaret.
Poenget er at organisasjoner skal slippe å kjøpe en dyr, svær programvaresuite når de bare trenger enkelte, godt spissede funksjoner i eksisterende suite.
«Vi er super-spesialister,» sier Darre-Nilsen.
Flat struktur, eierskap og rom for innovasjon
For å levere løsninger i verdensklasse trenger man et særdeles dedikert team av utviklere, arkitekter og konsulenter. I motsetning til mange andre konsulentselskaper, som ofte er temmelig hierarkiske, har Fortytwo valgt en nærmest radikal, flat struktur.
«Kultur handler om eierskap og at alle er med på å bestemme ting,» understreker Darre-Nilsen.
Hos Fortytwo er strukturen flat, og alt fra lønnsdiskusjoner til økonomiske avgjørelser tas i fellesskap på Teams. Denne tilnærmingen skaper ikke bare entusiasme og eierskap, men gir også rom for mer kreativ tenking. Når alle kan foreslå og teste ideer, er veien kort fra innspill til innovasjon.
Mange hevder at slik åpenhet kun fungerer i små selskaper, men Fortytwo har passert 30 ansatte og praktiserer fortsatt full åpenhet rundt alle store beslutninger. Når de vurderer oppkjøp, ansettelser eller nye lokasjoner, skjer diskusjonen i digitale kanaler der alle kan delta.
«Vi har hatt tilbud om å bli kjøpt opp et par ganger, og da har vi hatt en helt åpen diskusjon med de ansatte om hele prosessen,» sier Darre-Nilsen. Poenget er å skape et miljø der medarbeidere ikke bare er ansatte, men kolleger som investerer tid, kunnskap og entusiasme for å utvikle selskapet – og nettopp dette regimet av eierskap og frihet legger et ideelt grunnlag for å skape stadig nye og bedre løsninger.
En chat unna – tettere på kundene enn konkurrentene
Innovasjon er mer enn et buzzord for Fortytwo – det er selve bærebjelken i alt de gjør. Istedenfor å utvikle løsninger de håper noen vil ha, fokuserer de på faktiske behov og verdidrevet produktutvikling. Samtidig som de ansatte får frihet under ansvar, er også kundene invitert inn i en uformell, men effektiv dialog.
«Vi har alt via chat med kundene våre. Direkte med spesialistene. Det handler om å lete etter reelle problemer og gi kundene verktøyene de faktisk trenger,» sier Robert Darre-Nilsen. Fortytwos kunder får direktelinje til et helt team av eksperter gjennom Slack eller Microsoft Teams. Trenger du å opprette en testplattform, diskuterer du det i chatten og får svar på rekordtid. Er løsningen enkel, kan selve jobben gjerne gjøres samme dag. Dette står i skarp kontrast til den klassiske modellen, der bestillinger må gå via prosjektledere, kontrakter og byråkratiske systemer.
Ved å jobbe tett med kundene og dele ideer i fellesskapskanaler på Teams eller Slack, fanger de tidlig opp utfordringer som kan løses på nye måter. Denne åpne dialogen senker terskelen for å komme med forslag, også fra ansatte. Siden alle er involvert i strategiske vurderinger, oppstår det hyppig diskusjoner som igjen gir grobunn for eksperimentering. Slik finner Fortytwo oppgraderinger og forbedringer som raskt kodes og testes – ofte i løpet av noen dager.
For å unngå at kostnadene løper løpsk, har Fortytwo prismodeller som ofte inkluderer en grunnpakke med et antall timer.
«På den måten slipper vi at kundene blir redde for å ta kontakt bare fordi de tror det koster 2000 kroner hver gang de sender en melding,» forklarer Darre-Nilsen.
Resultatet er både raskere innovasjon og en organisasjon som kontinuerlig fornyer seg, og som kontinuerlig innoverer. Når godkjenningsprosessene er korte, eierskapet høyt og alle tør å foreslå endringer, blir innovasjon en naturlig del av hverdagen. Kundene opplever også at Fortytwo fungerer som en forlengelse av sin egen avdeling i stedet for en ekstern leverandør.
Veien videre: nye produktlanseringer og globalt marked
Med over 100 kunder på bare et par års drift ser ikke Fortytwo ut til å bremse. I stedet satser de på å videreutvikle tilnærmingen og øke produktporteføljen i Microsoft Marketplace. «Vi er ganske stolte av at for eksempel IKEA og Deutsche Telekom bruker løsninger vi har laget i Norge,» sier Robert Darre-Nilsen.
Videre planlegger de å lage flere moduler for identitetshåndtering og sikkerhet, slik at både større konsern og offentlige institusjoner kan effektivisere kritiske prosesser. Målet er å skape brukervennlige løsninger som utnytter lisensene kundene allerede betaler for, men samtidig tilføyer ekstra funksjonalitet som mangler i standardplattformen.
Slik håper Fortytwo å befeste en posisjon som en sterk nisjeleverandør i det globale skymarkedet. De har vist at man kan lykkes uten å være en gigant, så lenge man har riktig kompetanse, fleksible produkter og en kultur som legger til rette for raske, kreative leveranser. Kombinasjonen av flat struktur, frihet under ansvar og tett kontakt med kundene skaper en dynamisk form for innovasjon. Neste steg er å utvide produktspekteret ytterligere og befeste posisjonen som verdensledende på skreddersydde «kode-først»-løsninger.
Så gjenstår det selvsagt å se om «Fortytwo» også blir svaret på morgendagens digitale utfordringer 🙂
NB! InnoMag gjør oppmerksom på at denne artikkelen er skrevet som en del av vårt Inspire Partner program. Sitter du også på en god historie du ønsker skal belyses ta kontakt med oss i InnoMag