Innomag tok nylig en prat med Jon von Tetzchner om selskapsbygging, relasjoner, om å innovere i Norge og ikke minst om lanseringen av prosjektet han egentlig aldri hadde trodd at han skulle gå igang med – nemlig en ny browser.
Beta-versjonen av Vivaldi ble lansert i høst – og har allerede blitt lastet ned over 2 millioner ganger.
Start i Norge om du ønsker flinke folk
Jon Von Tetzchner mener den norske arbeidskulturen passer godt for oppstartsbedrifter. Med flat struktur og dyktige mennesker som ikke er redde for å si det de mener.
– Det er mange grunner for at man skal kunne bygge ting i Norge, sier Tetzchner.
– For meg har det alltid vært viktig å ha riktige folk. Det er mange dyktige mennesker her, og vi har en flat struktur som gjør at folk tør å si hva de mener.
Selve prosjektet startet for 2 år siden, da et lite team begynte å jobbe med hvordan de skulle gå frem for å skape den optimale browseren. Beta-versjonen av Vivaldi ble lansert i høst og har allerede blitt lastet ned over 2 millioner ganger. I prosessen med å utvikle systeminnholdet, har programmererne og designerne hele veien innhentet god input fra brukerne.
– Vi har en gruppe på rundt 50 frivillige som tester systemene og gir gode tilbakemeldinger hver dag, noe som er svært konstruktivt og hjelpsomt for oss i en slik prosess, sier Tetzchner.
– Planen videre er å ganske raskt gå over i versjon 2.0, og det er bare finpussen som gjenstår før det blir mulig, forteller han.
– I den neste versjonen planlegger vi blant annet å inkorporere epost i browseren.
En nettleser for vennene våre
– Vivaldi er for de som bryr seg om hvilken browser de bruker, sier Tetzchner.
– Mange av standardbrowserne har som fokus å være enkle i bruk. Vi ønsker heller å hjelpe brukerne med å bli mer effektive, samt at de selv skal kunne skreddersy browseren etter egne behov. Vivaldi passer kanskje best for mer tekniske brukere – og de som ønsker mer av sin browser – og håpet er at mange vil like den så godt at de vil dele den med andre, avslutter Tetzchner.