Norges kanskje best kjente intraprenørsuksess er historien om hvordan Schibsted tillot FINN å kannibalisere papiravisen. Vi tok oss en prat med FINN’s dyktige CEO, Christian Printzell Halvorsen.

Hvordan startet FINN – hvem hjalp til i den første fasen?

–  FINN startet først som et samarbeidsprosjekt i avishusene, kalt vis@visen. Dette lyktes ikke så godt og FINN ble etablert som eget selskap i 2000. Selskapet fikk i oppgave fra Schibsted om å «ta» rubrikkmarkedet på internett selv om dette innebar konkurranse med eksisterende virksomheter. Dette skjedde ikke uten friksjon. Schibsteds beslutning om å etablere FINN har bla. blitt omtalt i HBR som et godt eksempel på «kannibalisering av egen forretningsmodell».

–  I etableringsfasen var ledelsen i FINN, Aftenposten og Schibsted avgjørende for suksessen. Terje Seljeseth, FINNs første adm.dir, skapte et sterkt lederteam basert på andre verdier enn de tradisjonelle virksomhetene i Schibsted. Han fikk frie tøyler og ble godt støttet av Olav Mugaas, daværende adm.dir i Aftenposten og styreleder i FINN, som skar gjennom i de interne stridighetene. Til slutt var ledelsen I Schibsted viktig da de stod fast på online-satsningen i etterdønningene av dotcom-krisen selv om en del investorer da var kritiske.

Hva er hemmeligheten bak den kulturen FINN har utviklet?

–  Vi har lykkes godt med å skape et godt miljø som de ansatte genuint trives i. Dette er en grunnleggende forutsetning. Mye av arbeidet med å skape dette miljøet henger på verdiene våre: Takhøyde, Humør, Sult og Presisjon. De oppsummerer mye av det som utgjør FINN-kulturen og vi er veldig bevisste på å gjøre verdiene til en del av vårt daglige arbeid. To ganger i året vurderer vi hverandre utifra hvordan vi etterlever verdiene. Kolleger i samme team gir hverandre tilbakemeldinger og vi får gode diskusjoner på hvordan verdiene etterleves. Innovasjonsevnen til FINN kan også direkte relateres til verdiene. Takhøyde handler om aksept for feil og evne til å utfordre etablerte sannheter. Presisjon handler om gjennomføringskraft og å lære av feil for å treffe bedre neste gang. Sult handler om en sterk vilje til stadig å være best, noe som krever nyskaping. Humør handler om lekenhet for å frigjøre kreative krefter.

Når dere ser på utviklingen fra FINN startet til i dag, hva har overrasket dere mest både positivt og negativt?

–  Den største positive overraskelsen er hvordan vi kontinuerlig har klart å videreutvikle markedsposisjonen. Det begynte med å ta de tradisjonelle avisposisjonene innenfor stilling, bil og eiendom, men har etter hvert utvidet seg til å bli noe vesentlig mer enn det som noen gang har eksistert i avis. I tillegg var satsningen på FINN på mange måter starten av den reisen Schibsted nå gjør i å bli global markedsleder innenfor online rubrikk. Man har gått fra . være et skandinavisk aviskonsern til et globalt onlineselskap. Den største negative overraskelsen er mobiltrenden som vi reagerte for sent på. Med sterk vekst i den tradisjonelle desktopkanalen var det lett å overse behovet for endring i takt med forbrukervanene. Til gjengjeld har vi nå agert kraftfullt ved å snu om på utviklingen til «mobile first».

Hvilke gode råd har dere i FINN til fremtidens intraprenører og entreprenører?

–  Felles for intraprenører og entreprenører er en genuin vilje til å skape noe nytt. Rådet må derfor være å gjøre noe så unorsk som å tro på deg selv, tørre å utfordre etablerte sannheter og ikke falle for fristelsen å skylde på «dårlige rammebetingelser». Vi har enorme muligheter i dette landet og de fleste norske organisasjoner bygger på en kultur som gir enkeltpersoner muligheter. Det er derfor få ting som egentlig står i veien for å lykkes.

–  Vi i FINN fremmer intraprenørskap gjennom å trene på grunderferdigheter (FINNovasjonsdagen), gjøre det mulig å realisere egne ideer (Sandbox) og ved å jobbe aktivt med verdier. Vi tror dette også bidrar til å attrahere fremtidens intraprenører.

Norge er på full fart frem mot 2025, hva er deres visjon for hvordan både FINN, Schibsted og Norge vil fremstå?

–  I 2025 håper jeg at Norge fremstår som en internasjonal innovasjonskraft på minst ett område utenfor olje- og fiskeindustrien. Schibsted Media Group vil ha etterlevd sin visjon «Shaping the media of tomorrow. Today.» ved at man har lykkes gjøre all sin virksomhet digital og er internasjonalt anerkjent for dette. Samtidig har man lykkes å bli størst i verden på online markedsplasser og FINN fremstår som en av drivkreftene gjennom kontinuerlig innovasjon på området.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here