Det stadig økende ressurskravet fra norske surfere krever større kapasitet. En stadig voksende andel av Norges husstander surfer nå smertefritt ved hjelp av fiber, og Fiberdagen skal hedre initiativtakerne bak utbedringen.
Norsk teknologielite, representert av blant annet Microsoft, Atea og arrangør Broadnet gjør seg klare til å hedre norsk fiberutvikling.
Prosjektlederen bak Fiberdagen, og styreleder i Fiberforeningen, Jørn M. Slåtten forteller til Computerworld at med et deltakerantall på rundt 1000 kan de skryte av å være Norges største IT/Telearrangement.
– Innholdet er slett ikke bare fiber. Fiber gjør ting mulig, men det er bare en “enabler”. De virkelige temaene er tjenester: Hvilke teknologier folk tør å ta i bruk, enten det er privatpersoner eller bedrifter som driver båndbreddebehovet. At tjenestekvaliteten bestemmer kundeetterspørselen, som igjen bestemmer hvilke hastigheter bransjen må levere, sier Slåtten til Computerworld.
På programmet står prisutdeling av årets fiberpris, årets bransjepris og årets fiberambassadør. De nominerte i kategoriene er blant annet selskaper som ConocoPhillips Norge, Riis Bilglass, Store Norske, Norsk Toppfotball, Møller gruppen, Children’s International School, KANDU/the Gathering og Røde Kors leksehjelp.
Fiberprisen 2014 deles ut på Fiberdagen i Colosseum Kino i Oslo onsdag 29. januar 2014.