Det er en dårlig skjult hemmelighet at gründerskap fører med seg flere utfordringer. Disse må løses raskt i etableringsfasen for at selskapet skal kunne ha en bærekraftig fremtid.
(Skrevet av: Samlino.no)
Elon Musk har tidligere uttalt at det “å drive et selskap er som å tygge glass mens man ser mot avgrunnen” – og for de fleste grundere kan enkelte dager føles slik. Man må hele tiden løse problemer som oppstår, og være forberedt på at uforutsette oppgaver vil kreve din oppmerksomhet. Likevel er det flere utfordringer man kan forutse, og forberede seg på å løse.
Her er fire av dem:
- Utvikle et produkt som kundene er lojale til
Når man har startet en bedrift, må man fra et tidlig stadium finne ut av hvordan man kan lage et produkt som kundene ikke ønsker å bytte ut. Den kjente investoren Paul Graham har tidligere uttalt at det alltid er bedre å skape et produkt som 100 personer elsker, enn et produkt som 10.000 personer er likegyldige til. Grunnen til dette er enkel. Hvis kundene dine ikke har et spesielt forhold til produktet ditt, vil de raskt kunne bytte deg ut med andre konkurrenter. Til sammenligning vil lojale og entusiastiske kunder sjeldent erstatte deg, samtidig som de vil markedsføre deg ut mot sine venner og nettverk. En slik gratis markedsføring vil du aldri klare å skape uten at produktet ditt virkelige treffer målgruppen din.
- Skape kundevekst
Når du har klart å skape et produkt som kundene dine virkelig liker, må du begynne å tenke på hvordan du skal nå ut til flere potensielle brukere. Bedrifter er nemlig avhengig av å skape vekst for å sikre fremtidig inntjening til selskapet. I denne perioden må du derfor finne ut av hvilke metoder som kan akselerere kundeveksten din.
Dette tankesettet blir i dag kalt Growth Hacking, og går ut på å kaste de tradisjonelle markedsføringsprinsippene ut av vinduet. Istedenfor å fokusere på tradisjonelle kanaler som TV og radio, ønsker growth hackere å finne de relevante kundene sine raskest og billigst mulig. Eksempelvis kan man delta på relevante konferanser, samarbeide med bloggere, eller legge ressurser i sosiale medier og nyhetsbrev. Felles for alle disse kanalene er at man enkelt kan nå sitt publikum, og at kostnadsnivået er lavere enn ved tradisjonelle markedsføringskanaler.
- Finne kompetente medarbeidere
Ansettelser er alltid en nøkkelaktivitet i et selskap. Det er de ansatte som skal drive selskapet fremover, og uten dyktige medarbeidere vil bedriften aldri klare å utvikle seg. Ofte kan det være enklere for en oppstartsbedrift å ansette sine første medarbeidere, siden man kan tilby de aksjer, og sjansen til å være med fra starten av. Riktignok er også de første ansettelsene de mest utfordrende, siden de er så kritiske for bedriftens sjanser for å lykkes.
Får man inn feil kompetanse fra start av, kan det være vanskelig for bedriften å endre kurs da man ofte har lite ressurser og kapital tilgjengelig. Ansettelser er også utfordrende siden de flinkeste i bransjen vanligvis har flere valgmuligheter i karrieren sin. Derfor må man som gründer utvikle evnen til å overbevise de flinkeste menneskene til å jobbe for akkurat sin bedrift. Dette leder oss naturlig tilbake til punkt 1. Dersom man i begynnelsesfasen har utviklet et produkt som raskt tiltrekker seg lojale kunder, er sjansene også store for at man vil tiltrekke seg ansatte som ønsker å jobbe for en.
- Skaffe nok kapital til en trygg selskapsdrift
En siste faktor som kan stoppe et selskap fra å overleve, er mangelen på kapital. I etableringsfasen er det som regel lite penger som kommer inn, og mye penger som går ut. Kapital er nødvendig for å sikre bedriften en trygg økonomisk plattform. Dersom selskapet har en skjør finansiering, kan uforutsette kostnader være med på å sette selskapet i spill.
Uforutsette kostnader kan komme gjennom nedskrivninger, tap av anbud og sesongvariasjoner. Felles for disse kostnadene er at de kommer brått på, og gjør et betydelig utslag i regnskapet. Derfor bør man som gründer alltid prøve å etablere en bufferkonto som kan benyttes når selskapet har behov for likviditet.