Green Challenge er en av verdens største konkurranser innenfor bærekraftig innovasjon. Nylig ble det klart at fem norske virksomheter har blitt plukket ut til å delta i den internasjonale finalen hvor førstepremien er på hele 5 millioner kroner.
Det er Postkodelotteriene i Norge, Sverige, Storbritannia, Tyskland og Nederland som står bak konkurransen, som har som målsetning å hjelpe grønne entreprenører å realisere sine prosjekter. For å delta i konkurransen må virksomheten ha et produkt eller tjeneste som kan bidra til en grønnere planet. Prosjektet må være så langt utviklet at det er mulig å lansere i løpet av ett til to år.
Fra drikkevann til elbil-lading
Det er til sammen fem norske selskap som har blitt funnet verdige til å delta i den internasjonale finalen, og disse viser tydelig at det er bredde i den grønne innovasjonen i Norge for tiden.
TotalCtrl er et teknologiselskap som hjelper institusjoner med å redusere matsvinn og samtidig kutte kostnader ved hjelp av digitaliserte prosesser.
UpPacked tilbyr løsninger for gjenbrukbar emballasje som gjør det mulig å redusere avfallsmengden og plastforurensing på en enkel og skalerbar måte.
OceanOasis vil tilby rent, bærekraftig og rimelig ferskvann i områder hvor ferskvann er mangelvare ved hjelp av innovative, flytende produksjonsanlegg basert på norsk offshore-kompetanse.
Det tar sikte på å tilby rent, bærekraftig og rimelig ferskvann over hele verden ved hjelp av et flytende avsaltingsanlegg basert på velprøvd norsk offshore-teknologi.
MaterialMapper bruker kunstig intelligens og maskinlæring til å gjøre det mulig med utstrakt gjenbruk av byggematerialer, noe som vil redusere kostnader i tillegg til å redusere industriens karbonavtrykk.
ChargeBnB utvikler en digital plattform som gjør det mulig å tjene penger på å dele private elbil ladere, noe som vil øke tilgangen på ladere og samtidig redusere behovet for utbygging.
Får hjelp til å realisere produktet
De 5 norske finalistene konkurrerer nå med til sammen 20 andre oppstartsselskap om å komme til den siste delen av konkurransen, hvor selskapene får presentere sin forretningsplan foran juryen. Alle som kommer til den endelige finalen, er garantert å vinne minst 1 million kroner (€100 000). Hovedvinneren får 5 millioner kroner til å realisere sitt prosjekt, mens konseptet som kommer på andreplass vinner 2 millioner kroner.
Like viktig som pengepremien, er støtten finalistene mottar i etterkant av finalen. Da blir finalistene del av et omfattende aksellerator-program som skal identifisere selskapenes største utfordringer og bidra til å løse dem gjennom veiledning, et tett mentor-program og tilgang til viktige kontakter i et internasjonalt nettverk.
Supermøkk til finalen
I fjor kom det norske selskapet N2 Applied til den siste store finalen. De har utviklet en løsning for å produsere organisk gjødsel lokalt på en måte som reduserer transport og utslipp av ammoniakk og klimagasser. Som et biprodukt reduserer «supermøkken» også den karakteristiske gjødsellukta som plager naboene hver vår.
Tidenes første vinner av Green Challenge, Ecovative, ble stiftet i 2007 av to studenter og vant finalen i 2008. I tillegg til førstepremien på 5 millioner kroner, har Ecovative mottatt hjelp og støtte fra Stichtung DOEN, Postkodelotterienes grønne investeringsfond, over flere år. Selskapet produserer emballasje og andre produkter med lavt karbonavtrykk ved hjelp av mycelium. Selskapet gjør om restavfall til nye produkter ved hjelp av sopp, og siden prosessen skjer direkte i tilpassede former, kan de lage nesten hva som helst. Og sluttproduktet – det kan du bare kaste i matavfallet.
Nå melder Ecovative at de, sammen med spinoff-selskapet AtLast Food, har hentet inn mer enn 100 millioner dollar fra investorer de siste månedene. Nå håper Green Challenge at enda flere av finalistene kan få den samme utviklingen og oppnå den samme suksessen som Ecovative.
Ønsker å gjøre en forskjell
«Det er veldig gøy å se at vi har fått med fem så gode kandidater fra Norge til den internasjonale finalen», sier Roger Magnergård fra Postkodelotteriet. «Det disse fem har til felles, er at de brenner for produkter og prosjekter som har potensiale til å gjøre verden grønnere.»
«Det er utrolig gøy å være nominert til Postkodelotteriets Green Challenge i år», sier Kristine B. Fredriksen fra Ocean Oasis. «Mangel på ferskvann er et enormt problem i store deler av verden, og vår motivasjon er å bruke norsk maritim offshore-teknologi til å gjøre en positiv forskjell.» Kanskje betyr det at et lite norsk industrieventyr kan gå til topps i den internasjonale konkurransen?
– Innspillet er skrevet av vår gjesteskribent, Audun Bringsvor, Generalsekretær (CEO) at Norsk Hyttelag og Prosjektleder at Postkodelotteriet.