Gutta bak livestrømmetjenesten Feat.fm har knapt holdt på ett år, men er allerede under lupen til Innovasjon Norge og andre, store aktører.
Feat.fm er en plattform som streamer konserter live over nett. Ideen til konseptet ble født på et vorspiel hvor det ifølge en av grunnleggerne, Mathias Rygh, ”var en sånn irriterende kar som skulle bytte musikk hele tiden”.
– Tre av oss som står bak Feat.fm har gått på Entreprenørskolen ved NTNU, og der har vi lært mye om outsourcing, så da tenkte vi at vi kunne outsource dette musikk-vors ”problemet” til noen ordentlige musikere, sier Rygh.
Like etter at ideen ble født reise Rygh sammen med Martin A. Sahlen og Andreas H.F. Olsen til Boston i forbindelse med sommerentreprenørskole.
– I Boston gjorde vi en del markedsundersøkelser, og oppdaget da at digital musikk var veldig på vei opp, samtidig som vi fant ut at det var live-musikk artistene tjente penger på. Selv om du har 100 000 avspillinger på Spotify gir ikke det nødvendigvis så mye penger.
Rygh peker også på at livestrømmetjenester gjør det enklere for artister å spre musikken til fans i hele verden.
– Alle disse momentene utgjorde grunnideen, men vi hadde ikke peiling på om det kom til å funke eller ikke.
Strømmet fra Asker til Boston
– Utvikleren slang slang sammen noe helt basic på noen dager, også testet vi det ut ved at jeg var DJ med ipaden til mamma i Asker for et vorspiel i Boston. Det funket, og da bestemte vi oss for å gjøre noe mer ut av det og så har det egentlig bare ballet på seg.
Ved juletider i 2013 strømmet Feat.fm artisten Bendik, hvilket førte til en del oppmerksomhet fra bransjefolk.
– I februar strømmet vi en Kvelertak konsert, og på den hadde vi mer enn 3400 sidevisninger fra folk i 70 ulike land. Kvelertak har masse fans i utlandet, og vi fikk til og med en mail fra jente i Australia som var lei seg for at hun ikke hadde fått med seg konserten.
Hvor mange konserter har dere strømmet til nå?
– Jeg har ikke noe eksakt tall, men det har blitt en del etter hvert. Vi har prøvd ulike sjangre, og har blant annet strømmet fra jazzfestivalen i Trondheim, By:larm og Vinjerock. Akkurat antallet totalt vet jeg ikke, men det er nok rundt 20.
Slipper å gå på konsert alene
Konsertene som strømmes av Feat.fm legger opp til interaktivitet mellom publikum, eller publikum og artisten.
– Det som er spesielt med vår tjeneste er muligheten man har til å chatte med andre fans, og i noen tilfeller også med artistene mens man ser på. Det var en ide vi fikk ganske tidlig. Det er få som vil dra på konsert alene, og det er ikke noe grunn til at man skal gjøre det på internett heller.
– Fans kan interagere med hverandre gjennom chat, bildeopplastning, og digital applaus eller ”dig-it’s”, som vi kaller det.
Hva er planen videre?
– Akkurat nå har vi trukket oss litt tilbake for å utvikle plattformen. Vi begynner omtrent på scratch med utviklingen for å gjøre det enklere og proffere for store aktører å jobbe med oss. Martin og jeg sitter i Oslo og jobber, og Christoffer og Sigve jobber med å utvikle tjenesten fra Trondheim.
Feat.fm har en spennende høst foran seg: I oktober reiser gutta til Silicon Valley sammen med Innovasjon Norge i forbindelse med deres Tech Incubator Program (TINC).
– Vi er også med Mash-up, et konsept startet av musikkbransjen for å få mer musikk start-ups i Norge. I forbindelse med dette skal vi reise til Berlin, så det blir gøy. Etter det starter jakten på investorer og nye utviklere.
Hvilken artist skulle du gjerne ha strømmet?
– Det er mange, men det hadde vært kult å strømme Coldplay, for eksempel. Det hadde vært morsomt å prøve å knekke serveren en gang, for å se hvor bristepunktet går, ler han.
Flotte gründere med en ambisiøs idé. Kan dessverre se litt ut som om de er i ferd med å bli “sherlocked”* av Twitch? (Twitch ble kjøpt opp av Google tidligere i år). Vi får krysse fingrene og heie fra sidelinjen så lenge.