Klubben blir dermed første idrettsklubb i verden til å etablere en egen hub for innovasjon.

Det fremtidsrettete konseptet ble nylig presentert både på Mobile World Congress og i Camp Nou i byen Barcelona. Målet er å bli en ledende aktør innen innovasjon og teknologi, dele kunnskap og skape samfunnsnyttige produkter.

Ifølge klubbens president, Josep Maria Bartomeu, er prosjektet i tråd med klubbens filosofi, kjerneverdier og slagord om at de skal være ”mer enn en klubb”.

– Dette er et veldig spennende prosjekt. Vi har jobbet med det ett år, og det inngår som en viktig del av målet vårt om å være den klubben som folk ser opp til mest i verden, sa han under presentasjonen.

Satser på fem kunnskapsområder

Under lanseringen presenterte Dr. Jordi Monés, kommisjonæren i Barca Innovation Hub, fem kunnskapsområdene som huben skal konsentrere seg om:

  1. Idrettsmedisin og ernæring – Klubben har allerede en lang og solid erfaring med forskning innenfor skader, men ønsker nå også å utvikle nye produkter i samarbeid med Gatorade for å optimalisere ernæringen til idrettsutøvere.
  2. Idrettspresentasjon – Optimalisert ved bruk av GPS-data fra spillere.
  3. Bruk av vitenskap i lagsport – til å finne mer effektive måter å trene på.
  4. Teknologi: spesielt konsentrert rundt innhenting og analyse av Big Data, og videreutvikling av FCBme-appen som er spesielt laget for spillerne.
  5. Samfunnskunnskap: som går ut på å optimalisere klubbens digitale strategi. Et av målene de jobber mot, er å bli den idrettsklubben i verden med flest følgere på sosiale medier.

– For å kunne være den beste, må vi kontinuerlig innovere oss selv. Vi må forbli ydmyke og akseptere at vi ikke vet alt, men heller innhente ny kunnskap fra de beste på sitt felt. For å kunne ta prosjektet et steg videre, er det derfor viktig at vi samarbeider med relevante institusjoner, selskaper og akademia, sa han.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here