Sosiale medier kan gi stor nytteverdi for gründere og startups ved å bygge viktig nettverkskapital, synliggjøre konsept og utvikle marked. Satsning på relevant og godt innhold kan gi stor uttelling, men det fordrer en bevissthet rundt forvaltningen av relasjonene i virksomhetens nettverk.

Arbeidsmarkedet er i endring. Arbeidsplasser i tradisjonelle sektorer forsvinner og AS Norge trenger flere gründere. Innovasjon Norge rapporterer en betydelig økning av folk som ønsker å starte egen virksomhet, og regjeringen har lagt frem en gründerplan og satt av 100 millioner til et pre-såkornsprosjekt. Ved oppstart av egen virksomhet er det viktig å bli synlig i et marked med mange aktører og stor konkurranse. Det vil også være nødvendig å bygge nettverk som gir din virksomhet tilgang på ressurser.

Man vet av erfaring at nettverkskapital er viktig for nyetablerte virksomheter. En gründer trenger instrumentell-, informasjons-, anerkjennende- og emosjonell støtte i en startfase. For å få tilgang til denne nettverkskapitalen må man bygge nettverk og holde kontakten med nettverket. Dette kan være både tid- og ressurskrevende, men kan effektiviseres gjennom noen enkle grep.

Sosiale medier som Facebook kan ikke erstatte personlige nettverk. Men Facebook gir små virksomheter en mulighet til å bygge og forvalte et større og bredere nettverk. Facebook lar deg både bygge nettverk, nå mange gjennom én kanal og ta regi på egen kommunikasjon. Alle kan i dag publisere eget innhold. Effekten av kommunikasjonen på Facebook avhenger imidlertid av at man har noen som følger virksomhetens profil. Følgerne er din virksomhets nettverk og nettverket kan bygges med enkle tastetrykk.

Her er 5 tips til hvordan din bedrift lykkes på Facebook:

  1. Etabler en egen Facebookside for virksomheten. Dersom du som gründere bygger nettverk knyttet til både egen personlig profil og virksomhetens profil, kan det utvanne både budskap og virksomhetens nettverk. Derfor er det viktig å ta et bevisst valg på hvor man ønsker å organisere virksomhetens nettverk. Deretter bør det etableres en tydelig profil med gjenkjennbart grafisk uttrykk og ”to the point” beskrivelse av virksomheten.
  1. Tilby relevant innhold. Alle virksomheter kan i dag være egne publisister. Det er en god investering å tilby informativt og nyttig innhold i egne kanaler. Da vil dine målgrupper oppleve det relevant å være koblet til virksomhetens nettverk. Dette kan gjøres ved å illustrere konsept og verdiskapning gjennom historier som engasjerer, og som folk i nettverket vil ønske å dele. Det vil utvide nettverket og er et viktig ledd i virksomhetens eget salgs- og lojalitetsprogram for dine kunder og samarbeidspartnere. Personifiserte saker med gode bilder øker engasjement.
  1. Bygg nettverk. For økt nettverkseffekt av Facebook kan man invitere de som liker sakene man legger ut til å like virksomhetens Facebook-side. Da vil man sakte men sikkert bygge nettverket og øke nettverkskapitalen. Det er også nyttig å følge andre aktører. Vis virksomhetens støtte til andre og del aktuelt stoff dersom du mener sakene er relevante for egne støttespillere og nettverk.
  1. Ha respekt for nettverket. Det er viktig å velge innholdet man tilbyr med omhu. Aktivitet på sosiale medier krever forvaltning av tillitt mellom profil og nettverk. Nettverket har andre forventninger til en virksomhet som dukker opp i deres egen nyhetsfeed, enn til andre medier. Man møter folk i skillet mellom jobb og privatliv. Målet er å bygge relasjoner og en relasjon skal forvaltes med nennsomhet. Mange legger ut for mange saker og saker, og står i fare for å trøtte ut følgerne sine. Innholdet som tilbys bør være relevant, informativt og godt presentert.
  1. Bruk Facebook som kundesenter. Med sosiale medier har man gått fra å skape oppmerksomhet til å skape deltagelse og engasjement. Dette medfører et behov for oppfølging og dialog. Det er viktig å svare raskt på henvendelser og kommentarer, gå inn i samtaler og besvare spørsmål. Det er også viktig å overvåke aktiviteten i disse kanalene, så du har oversikt over hvordan virksomheten oppfattes og omtales. Her finnes det gode gratis verktøy. Med fokus på dialog i sosiale medier gir disse kanalene deg en nærhet til kundene. Facebook kan bli virksomhetens kundesenter og dette kan spare tid og penger.

 

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here