Facebook har vært i hardt vær i det siste, med Cambridge Analytica-skandalen og Mark Zuckerbergs høringer foran komiteer fra Senatet og Representantenes Hus blant de negative presseoppslagene. Men foreløpig ser dårlig PR ut til å ha liten innvirkning på inntjeningen.

Selskapet offentliggjorde inntekter på nesten tolv milliarder dollar for det første kvartalet av 2018 Med det slo de Wall Streets forventninger med over en halv milliard dollar, melder Mashable.

Det ser dermed ut som at annonsekjøperne ikke lar seg affisere nevneverdig av tech-gigantens problemer den siste tiden.

– På tross av at vi har møtt viktige utfordringer har samfunnet og forretningene våre fått en sterk start på 2018, sa Zuckerberg i en uttalelse under selskapets “earnings call”.

Samfunnsansvar

Videre gjentok han uttalelser om at Facebook har et samfunnsansvar, og anerkjente at selskapet ikke har gjort nok for å hindre at verktøyene deres blir misbrukt av tredjeparter – uttalelser han også kom med foran senatskomiteen tidligere denne måneden.

Han snakket også om hvordan en av tingene han ser tilbake på og er lei seg for er at Facebook ikke hadde en større rolle i utformingen av mobilplattformer.

– iOS og Android kom ut rundt 2007. Vi var et lite selskap på det tidspunktet, så dette var bare ikke noe vi jobbet på, sa han.

Om Facebook hadde vært mer på ballen i overgangen til mobil kunne de formet plattformene til å handle mer om mennesker, mener Zuckerberg.

– Jeg tenker på dette som at mennesker burde være i sentrum for hvordan vi designer teknologi. Det burde ikke designes rundt apper, men rundt relasjonene våre – for det er de som er viktige for folk. Og slik er ikke den verden vi lever i på telefonene våre.

Mer dominerende enn noensinne

I kjølvannet av Cambridge Analytica-skandalen dukket #DeleteFacebook-kampanjen, der folk ble oppfordret til å slette Facebook-kontoene sine, opp. Denne ser ut til å ha hatt lite til ingen effekt, og Facebook er mer dominerende enn noensinne. I tillegg til en inntektsøkning på over 50% siden i fjor er også antallet nye brukere opp 13%. Facebook melder om 2,2 milliarder aktive brukere månedlig.

Og med slike tall er det kanskje ikke så overraskende at Facebook ikke ser ut til å endre forretningsmodellen sin. Zuckerberg har den siste tiden snakket om at en reklamefri abonnementsmodell er noe Facebook ser på. Dette virker han og selskapet å ha gått bort fra.

– Annonser er en fantastisk forretningsmodell som går godt overens med misjonen vår. Dette er noe vi i Facebook er veldig stolte av, og vi tror det er den riktige måten å bygge en tjeneste på.