Facebook har stengt over 583 millioner falske kontoer i løpet av det første kvartalet av 2018, viser en ny rapport.
Facebooks første kvartalevise “Community Standards Enforcement” rapport viser at det største problemet til plattformen var antall falske kontoer og spam. Selskapet har moderert 817 millioner spam-innlegg og stengt over 583 millioner kontoer de mener er falske, viser den. I tillegg har plattformen moderert 21 millioner innlegg av seksuell karakter, 3,4 millioner innlegg som inneholdt grafisk fremstilling av vold og 2,5 millioner innlegg som inneholdt hat-propaganda.
– Dette er starten på reisen og ikke enden på reisen. Vi prøver å være så åpne som vi kan, uttalte Richard Allan, vise-president for offentlig politikk i Facebook ifølge The Guardian.
Les også: Facebook tar opp kampen mot Tinder: Lanserer dating-funksjon
Mange av kontoene og de upassende innleggene ble avdekket av selskapets nye kunstig intelligens verktøy. Verktøyet klarte, ifølge rapporten, å avdekke 98,5 % av de falske kontoene og bortimot 100 % av spam-innleggene.
Rapporten kom én uke etter at “the Santa Clara Principles”, en rekke retningslinjer på hvordan store plattformer skal moderere innholdet sitt, ble offentliggjort. I retningslinjene heter det blant annet at de sosiale nettverkene burde offentliggjøre antall innlegg de har fjernet. I retningslinjene står det også at plattformene burde gi brukerne som har fått innholdet sitt slettet en detaljert grunn på hvorfor, samt muligheten til å anke avgjørelsen om de ønsker.
Ikke den eneste
Facebook har vært i hardt vær i det siste, med Cambridge Analytica-skandalen som blant annet førte til at Mark Zuckerbergs måtte stille opp på høringer foran komiteer fra Senatet og Representantenes Hus og spredningen av falske nyheter. Etter skandalen har selskapet kommet med en rekke tiltak og justeringer på Facebook som de mener skal være med på å hindre misbruk på plattformen.
Les også: Facebook med solide tall etter skandaleoppslagene
Facebook er dog ikke den eneste sosiale plattformen som har tatt steg for å gjøre plattformen mer åpen. Youtube annonserte forrige måned at de hadde fjernet 8,3 millioner videoer på grunnlag at de brøt selskapets retningslinjer mellom oktober og desember i fjor.