Varemerke- og designbeskyttelser er verdibevis som gir deg enerett til kommersiell utnyttelse av særpreg, i form av kjennetegn eller utseende på dine produkter. Et varemerke er et særpreget kjennetegn for dine varer eller tjenester, mens design refererer til utseendet og formen til et produkt eller en del av et produkt.
Det skal være stort å starte noe nytt. Da er det viktig å være sikker på at du ikke tråkker over andres grenser og starter noe som andre allerede har beskyttet. På dette grunnleggende kurset lærer du hvordan du best kan beskytte dine design og varemerker.
Sentrale tema for kurset er:
- hva en varemerkebeskyttelse er, litt om tilgrensede områder som domenenavn og foretaksnavn
- hva en designbeskyttelse er
- andre beskyttelsesformer
- hvilke konkurransefortrinn en beskyttelse kan gi
- strategi rundt varemerke- og designbeskyttelser
Etter kurset vet du:
- hva som kan beskyttes av varemerker og design
- hvordan du kan få tildelt enerett
- hvordan du foretar søk og undersøkelser i databaser
- hvordan du best kan håndheve og utnytte rettighetene dine kommersielt
- hvordan du unngår å krenke andres rettigheter
- hvilke konkurransefortrinn du kan oppnå med riktig beskyttelse
Alle våre foredragsholdere er erfarne saksbehandlere, rådgivere og veiledere innenfor design- og varemerkeområdet. På dette grunnleggende kurset er det gode muligheter for å stille spørsmål og få svar på det du lurer på om varemerker- og design.