Creative Business Cup er et globalt initiativ for entreprenørskap og innovasjon.
Målet er å bidra til at kreative næringer får en økt evne til å skape suksessfulle bedrifter.
Creative Business Cup Norway (CBC) er et initiativ som Innovasjon Norge, 657 Oslo og Kreatør har hentet fra Danmark. CBC er en internasjonal konkurranse for entreprenører og start-ups innen kulturell og kreativ næring som har eksistert siden 2010. Den årlige verdenskåringen foregår i København, hvor kreative bedrifter fra over 50 land konkurrerer og hvor over 400 investorer deltar. Du kan bli Norges finalist!
Nå arrangeres Creative Business Cup Norway, med aktører fra hele landet. Prisen for den som vinner den norske konkurransen er deltakelse i den internasjonale finalen i København 17.-19. november 2015. Vinneren av den internasjonale konkurransen er en entreprenør som viser høy grad av kreativitet og som presenterer et forretningskonsept med stort markedspotensial.
Kjernevirksomheten til selskapet må være basert på følgende kreative kompetanse: estetikk, design, interaksjon, kunst, visualisering, spillteknologi, media, performance, musikk, eller andre kreative kompetanseområder. Dette skal være sentrale komponenter i selskapets suksess.
Start-upen må være kommersiell. Konseptet må ha markedspotensial.
Ekstern kapital investert i selskapet må ikke overstige USD 500 000.
Den kreative entreprenøren skal selv eie rettighetene til ideen som han eller hun deltar i konkurransen med.
Hvordan søke? Alle som deltar i konkurransen skal presentere sitt forretningskonsept i et pdf-dokument på maksimalt 3 sider, og man kan legge ved maksimalt 3 bilder og 1 filmsnutt. Filstørrelsen må ikke overskride 5 MB. Presentasjonen sendes på e-post til cbc@innovasjonnorge.no og skal inneholde følgende temaer:
Hvordan er konseptet ditt organisert (AS, enkeltpersonforetak, el)? Hvor holder du til (geografisk og fysisk)?
Hvordan vil du beskrive konseptet ditt?
Hva er verdien du bringer til markedet? Hvorfor velger kundene å benytte seg av ditt konsept?
I hvilke kanaler selger/distribuerer du konseptet ditt?
Hvilke markeder er du til stede i?
Hvilke målgrupper/kundegrupper selger du til?
Hvordan tjener du penger i dag, og hvordan planlegger du å tjene penger i fremtiden?
Hva er de viktigste tiltakene og aktivitetene du gjør for å sikre sunn drift (nøkkelaktiviteter)?
Hva bruker du penger på (kostnadsstruktur)?
Hvem er dine konkurrenter?
Hvem inngår i ditt lederteam og hvordan har dere organisert dere?
Hvilke trusler står du ovenfor (svakheter, trusler, risiko)?
Hvilke finansielle behov har du, og hvordan planlegger du å finansiere opp konseptet?
Hvis der er relevant: Hva er din exit strategi (f.eks. plan for fremtidig vekst og evt. salg av selskapet)?
Hvike kriterier jobber juryen etter?
Forretningskonseptene vurderes ut fra følgende to hovedkriterier: «kreativitet» og «markedspotensial». Nøkkelspørsmålet er hvorvidt kreativ kompetanse er kritisk for suksess i forretningsideen, og om forretningskonseptet har et høyt markedspotensial.
Med kreativitet menes:
Er ditt konsept nyskapende i måten du for eksempel bruker sosiale medier på, hvordan du nærmer deg kundene, hvordan markedet er valgt ut, eller på noen andre områder?
Har ditt konsept bidratt til å forandre verdikjeden i bransjen, basert på bruk av kreativ kompetanse?
Er kreativ kompetanse en viktig suksessfaktor for konseptet ditt?
Engasjerer du kundene eller andre i den kreative prosessen?
Med markedspotensial menes:
Er eller kan ditt konsept bli en god investering?
Er ditt konsept rigget for vekst (skalerbart)?
Har ditt konsept verdier og egenskaper som er vanskelige å kopiere for konkurrenter?
Skaper ditt konsept nye behov og/eller nye markeder?
Kan du vise en god oversikt over situasjonen i markedet du er i?
Består teamet ditt av folk med både kreativ, finansiell og strategisk kompetanse? Samarbeider disse slik at kreativitet og business kombineres?
Har du en god oversikt over hvilke trusler og muligheter konseptet ditt står overfor?
Har du tatt patent eller søkt om varemerkebeskyttelse for ditt konsept?
Det er ingen spesielle begrensninger for deltakelse i konkurransen hva gjelder alder, omsetning eller antall ansatte. Dette er en konkurranse for entreprenører og start-ups, som defineres i henhold til lokale krav i Norge selv om konkurransen er internasjonal. Finalen avholdes i Oslo 10. juni 2015. Hvis du vinner får du mulighet til å representere Norge i den internasjonale konkurransen i København 17.-19. november 2015.