Hver region må bli tydelige på hva de som region kan levere til det nasjonale bordet, fastslår Innovasjon Norge-sjef Anita Krohn Traaseth.
Innovasjon Norge-sjef Anita Krohn Traaseth inviterer om en drøy uke til høyttenkning om Norges fremtid i Drømmeløftet, der hun møter lederne for de største tenketankene i Norge.
Samtidig innleder Traaseth en offensiv for å få fylkeskommunene til å tegne fremtidsbilder.
– Hver fylkeskommune og region i Norge blir nå utfordret til å jobbe tett sammen med oss for å bli tydelige på hva de som region kan levere til det nasjonale bordet. Og vi ber de om å tørre å ha uttalte ambisjoner, skriver Traaseth i et blogginnlegg.
Hun trekker frem Nordland Fylkeskommune som et forbilde, gjennom å ha laget sin egen innovasjonsstrategi.
Behovet for at hver by og region blir tydelige på hva de er gode på, ligger også tett opp til perspektivet den svenske professoren Kjell Nordström la frem under NHOs årskonferanse. Hans budskap er at verden i fremtiden vil bestå av 600 byer.
Traaseths utspill er også i tråd med Traaseths etterlysning av norske gullnæringer når hun tiltrådte ifjor høst. Hun har også markert seg som en ivrig talskvinne for at Norge må gjøres til en merkevare, for å synliggjøre disse næringene utad.
– Å vite hvem man er, hvilke forutsetninger man har og deretter samle seg om å ta noen valg, det er det vi må bli bedre på her til lands, skriver Traaseth.
Planen klar i mai
Innovasjon Norges mål er å levere en samlet oversikt med konkrete forslag til hva Norge skal satse på fremover. På veien vil de lytte til partene i arbeidslivet og hente innspill fra sentrale aktører innen de viktige næringene, lover Traaseth.
Så vil den nye planen bli presentert i form av en tale i mai måned.
– Norge trenger ikke flere konferanser, vi har tusenvis. Vårt mål er å spre innholdet i talen på hvert nes, tun, by og relevante land som er viktig for Norge, skriver Traaseth.
Innen det varsler Traaseth en kartlegging og opprydding i tidstyvene i Inovasjon Norge. Allerede denne uken vil rapporten legges frem, som vil lede frem til en handlingsplan som skal presenteres i februar måned.
Du startet jakten på #tidstyvene @jantoresanner –@InnovasjonNorge har fulgt opp,legger frem innspill fra 519 kunder til uka,handlplan i feb
— Anita Krohn Traaseth (@KrohnTraaseth) January 18, 2015