Det bærer mot juli, sol og varme! Ferietid, idyll og sikkert en porsjon regnskyll er på vei…
Hele det norske folk ble nylig servert en utrolig historie om lokalsamfunnet Sommarøy som ville ta tilbake tiden. De ønsket visstnok å leve klokkeløst! Både norske og internasjonale aviser har ivrig plukket opp nyheten om at beboerne knuste sine klokker, men de ble grundig lurt! Denne uka kom det frem at virkemiddelaktøren Innovasjon Norge står bak det som viste seg å være et hodeløst PR stunt med falske nyheter servert uten avsender.
Det er vanskelig å fremstå mer langflat enn det nyansatte Håkon Haugli gjorde i Dagsnytt 18 da han beklaget overfor både redaktøren i Aftenposten, næringsministeren og for hele Norge at Innovasjon Norge hadde brukt en halv million skattepenger på å koke opp denne Fake News kampanjen. Utrolig at vi med verdens vakreste kystlinje har en statlig aktør som velger å ty til regelrett løgn og fanteri, i stedet for å synliggjøre fakta. Hvor ble det av forskjellen mellom det å ha et åpent sinn og høl i hue?
Vi følte med Haugli der han forsikret om at slikt skal ikke statens virkemiddelapparat opptre. – Vi skal være åpne og transparente og alt vi sier skal heretter være sant, sa han og åpner for det for mange interessante spørsmål. Samtidig lovet Aftenpostens sjefsredaktør Espen Egil Hansen å lese alt som kom fra den kanten med et ekstra kritisk blikk i tiden fremover.
Historien kunne og burde sluttet der, men så flesker Innovasjon Norges reiselivsdirektør til med denne uttalelsen på E24; – Alt i alt var dette et veldig vellykket stunt!
Er det bare vi som tror at temperaturen er høy på ledermøtene i Innovasjon Norge nå?
Uka bød også på en utgave fra Mediaplanet om Innovasjon og forskning der vi hyggelig nok ble invitert til å skrive lederartikkelen, – du finner den her. Siden det er valg til høsten håper vi alle politiske partier kan enes om at tiden er inne for å hjelpe de som forsker, skaper god innovasjon og bygger Norges fremtid. NHO’s ti tiltak er et godt sted å starte, – de som er skaperne kan ikke være taperne i fremtidens næringsstruktur!
Innovasjon Norge, SIVA, DOGA og de andre virkemiddelaktørene spiller en viktig rolle når det gjelder å hjelpe dyktige endringsagenter med å utnytte potensialet som ligger i å øke vår innovasjonskraft. Til syvende og sist handler det om vår evne til å sikre norsk verdiskapning, produktivitet og konkurranseevne.
Den hyggeligste nyheten denne uken er nok at vi har fått en norsk Europamester, og det i verdens kanskje viktigste idrett. Vi gratulerer både Artifish og Ungt Entreprenørskap for at de på denne måten får frem flotte rollemodeller! Les om vinneren her!
Hurra for Norge, selv om vi i natt røk ut av fotball VM for kvinner. Våre lesere har forhåpentligvis fått med seg at vi har skrevet om det flotte arbeidet som ligger bak både vinnerbidraget og alle de øvrige ungdomsbedriftene. Du kan lese det her. Fremtiden begynner i skolen! Norges velstandsutvikling kan måles i hvor mange nye virksomheter som startes, overlever og skalerer – det er det gode samspillet mellom de mange små og de få store virksomhetene som skaper velstand i Norge.
Vi vet at våre lesere har troen på menneskets skaperkraft og på at konkret handling trumfer tomt prat og fake news. Verden går fremover! Ikke la oss glemme at for første gang i historien dør flere mennesker av aldersrelaterte sykdommer enn fra infeksjoner og kriger. Flere dør av å spise for mye enn for lite, og vi har klart å redusere fattigdom fra 94 prosent til mindre enn ti prosent de siste 200 årene!
Ukas innovasjonsblomst sendes Artifish, Ungt Entreprenørskap og NHO, og helt til slutt benytter vi anledningen til å ønske alle våre lesere en riktig flott sommer og minne om at det skjer mye bra uforløst tankearbeid rundt de 5 B’ene (Bed, Bath, Bus, Bar & Beach)!
Statsminister Erna Solberg har rett når hun denne uka oppsummerte halvåret med å påpeke at aldri har omstilling og innovasjonsevne vært viktigere!
Happy summer!