Espen Susegg (44) trekker seg som administrerende direktør i Siva, selskapet for industrivekst. Susegg har ledet Siva siden januar 2015.

Statsforetaket Siva ble etablert i 1968 og eies av Nærings- og fiskeridepartementet. Siva er statens virkemiddel for tilretteleggende eierskap og utvikling av bedrifter og nærings- og kunnskapsmiljø i hele landet.

Espen Susegg informerte i går styreleder Elisabeth Maråk Støle i Siva om sin beslutning fremgår det i en pressemelding. Han sier at årsaken er at han ikke har lykkes med å videreutvikle den sterke bedriftskulturen Siva er avhengig av for å utføre samfunnsoppdraget.

Styreleder Elisabeth Maråk Støle sier at Sivas styre tar Espen Suseggs beslutning til etterretning. Styret har nå startet arbeidet med å konstituere en administrerende direktør som kan ta over etter Susegg.

– Espen Susegg har i sin tid som toppleder bidratt til å oppnå gode resultater for Siva og Sivas oppdragsgivere. Det er styrets oppgave å sørge for at denne positive utviklingen kan fortsette. Nå starter vi det viktige arbeidet med å rekruttere Espen Suseggs etterfølger, sier styreleder Elisabeth Maråk Støle.

Intern uro 

Siva er ikke det eneste virkemiddelapparatet som har opplevd at toppleder nylig har trukket seg. Uroen i Design og Arkitektur Norge det siste året har ført til både budsjettsprekk og gjennomtrekk av ansatte, rapporterte InnoMag om rett før jul.

Les også: Espen Susegg: Vil sette gründerne i sentrum

Siden DogA ble opprettet etter sammenslåingen av Norsk Form og Norsk Design i 2015 har over tjue ansatte sluttet. Bare i løpet av den siste måneden har det kommet frem at både administrerende direktør, administrasjonsdirektøren og kommunikasjonsdirektøren forlater organisasjonen. Adm. dir. Trude Gomnæs Ugelstad er den tredje toppsjefen som forlater DogA på tre år, og kilder i DogA peker på at antallet interne møter til tider har vært langt høyere enn eksterne møter.

Bare i løpet av 2017 har den lille virksomheten brukt over 4 millioner på konsulenter knyttet til arbeidsforholdene. Etter tredje kvartal av 2017 lå det an til en budsjettsprekk på nærmere en million. Blant annet har det blitt brukt nesten 775 000 på juridisk bistand i inneværende år, noe som er over fire ganger mer enn i 2016. DogA får årlig 70 millioner i statsstøtte.

Nå stiller Næringskomiteen spørsmål ved hvorvidt det er hensiktsmessig å samle alle stillingene knyttet til DogA i Oslo, og foreslår å flytte ressurser ut av hovedstaden. I komiteens instilling om bevilgninger for neste års statsbudsjett heter det blant annet:

«Komiteen mener regjeringen må vurdere om det er hensiktsmessig å ha alle stillingene lokalisert i Oslo. En økt regionalisering av stillingene vil kunne skape god dynamikk mellom ulike miljø og styrke regionale fortrinn.»

De ønsker også at DogA skal ha et tydeligere mandat på å legge til rette for samarbeid med lokalt forankrede initiativ i øvrige deler av landet.