To små bukker er på god vei til å revolusjonere ski−industrien. Guttene bak Happynorwegian har solgt preppestativtet Mr.Gripy for 2,5 millioner i vinter. Nå venter verdens største sportsmesse i Tyskland.
Espen Hinsch og Brage Eriksen står bak selskapet Happynorwegian og den lille preppestativtet Mr.Gripy.
For tre år siden startet de to entreprenør−studentene på BI jakten på den gode bedriften, og det beste produktet. Gründerne var begge ski−interessert, og under navnet «Skiservice på Tur» ville de gjøre suksess på å preparere ski for de som ikke hadde utstyret til det. Guttene gikk dør til dør på Grefsen for å høre om naboene ville ha skiene sine preppet.
− Det var dødslærerikt. Vi tjente greit med penger noen dager, andre dager ikke. Når vi var ute blant folk merket vi at alle hadde så forskjellige ski i ulike fasonger. Vi så et behov, forklarer Hinsch.
Trengte ikke investorer
Slik kom ideen til en liten, portabel preppestativtet som passer for alle ski og som skal gjøre det enkelt å preparere ski. I fjor vinter lagde de første batch med preppestativtet. Og salget gikk strålende helt fra starten.
− Vi hadde så stort fokus på salg at vi ikke trengte investorer for å finansiere den første sesongen. Vi hadde så mange forhåndsbestillinger at vi klarte å få et lån til å dekke den første masseproduksjonen, forteller han.
Gjennom deres første salgsår i 2017 solgte de produktet Mr.Gripy for 800 000 kr. I 2018 gar de godt over tredoblet salget og solgt for over 2,5 millioner. Og allerede fra starten, sniffet det profesjonelle skimiljøet på ideen.
− Den første bukken som kom ut av masseproduksjonen på Hønefoss ga vi til landslagstreneren for frikjøring. Han var først skeptisk, men ble etter en ukens bruk kjempeimponert, og har vært en av de gode ambassadørene våre, forteller Hinsch.
Han forteller også om Nicolai Rasmussen, superpappaen fra Homelkollen med to døtre som begge står aktivt Alpint i Henning, og som ble bergtatt ved første øyekast.
− Han så produktet utenfor DNB, på et tidlig stadie. Han forsto konseptet raskt, ble kjempegira, og kjøpte fem par med en gang. Siden den gang estimerer vi at bare han alene har gitt oss over hundre salg til venner og kjente. Gjennom et velfungerende og innovativt produkt har han blitt en superambassadør, sier gründeren.
Nå er guttene ferdig med studiene, og legger all sin tid i Happynorwegian, og salget av preppestativet.
− Det er veldig deilig å slippe sjongleringen av salgsmøter og eksamenslesing, ler Hinch og legger til at planen nå er å erobre sportsbransjen.
Eneste norske finalist
Og de har fått en stor mulighet til dette. Neste uke er de finalist på ISPO, verdens største sportsmesse i Tyskland. Her stiller de som eneste norske finalist, sammen med 49 andre startups, under delen
− ISPO er et springbrett ut i markedet. Plassen vi står er for de hotteste start-upene og tiltrekker seg derfor masse oppmerksomhet. Vi vil med andre ord få god eksponering fra interessenter i hele verden, forklarer han.
Startupen var også til stede i fjor, og så fort viktigheten av å ha en plass på messen.
− Det å kunne stå på ISPO Brand New, der vi skal stå, er stort. Her har det vært store navn tidligere også, i 2005 var GoPro en av produktene som sto her.
ISPO Brand New er dedikert til 50 utvalgte finalister fra hele verden, som alle har til felles at de er yngre enn tre år.
De har allerede kommet seg ut på det internasjonale markedet, ved å ha sikret seg salg hos store sportskjeder og distributører som selger produktet i Norge, Finland, Sverige og Østerrike. Men de store kjede−avtalene gjorde i starten gründerne usikre på veien videre.
Nå håper HappyNorwegian at Mr.Gripy skal skape mer skiglede, og redde noen slitne ski.
− Det finnes mange tørre, gamle ski i alle lengder og fasonger der ute. Ved å gi skiene litt ekstra kjærlighet og vedlikehold,kan du nyte mange ekstra år i sporet og bidra til mindre kjøp og kast, sier Hinsch.