Nok en viktig kronikk av Tor W. Andreassen,  professor i innovasjon ved Norges Handelshøyskole og leder av Open Innovation Lab of Norway’s faglige råd.


Teknologisk utvikling, spesielt innen generativ AI (GAI), naturlig kunstig intelligens (NAI), og store språkmodeller (LLM), har nådd et punkt hvor maskiner i mange tilfeller kan overgå menneskelig prestasjoner. Dette åpner opp for muligheten for at AI kan ta på seg oppgaver som tidligere var forbeholdt mennesker, inkludert topplederroller som Chief Operating Officer (COO).

Men er vi virkelig klare for å la AI styre våre bedrifter?

Financial Times diskuterer dette spørsmålet i artikkelen “The Case for Appointing AI as Next COO”, hvor de argumenterer for at AI kan bringe effektivitet, objektivitet og en enorm evne til å håndtere data til slike lederroller. AI kan, i teorien, optimalisere driften av en bedrift med en nøyaktighet og presisjon som overgår menneskelig kapasitet. For eksempel kan AI bruke sin evne til å analysere store mengder data for å ta raskere og mer informerte beslutninger enn det et menneske kan.

Men denne muligheten kommer ikke uten betydelige utfordringer. En av de største bekymringene er hvordan AI kan samhandle og bygge relasjoner med og mellom mennesker på en måte som opprettholder en sunn bedriftskultur. Mennesker har en iboende forståelse for kompleksiteten i menneskelige relasjoner, noe AI fortsatt mangler. Et annet sentralt poeng er de etiske implikasjonene av å delegere så mye makt til en maskin. Kan en AI ta hensyn til moralske og etiske dilemmaer på samme måte som en menneskelig leder?

EU’s AI Act har som mål å regulere bruken av AI, særlig i høyrisikoapplikasjoner, og understreker behovet for transparens, ansvarlighet og beskyttelse av grunnleggende rettigheter. På den ene siden kan dette lovverket styrke argumentet for AI i lederroller ved å sikre at AI-systemer opererer innenfor strenge etiske og juridiske rammer. På den andre siden pålegger det bedrifter å sikre at deres AI-systemer oppfyller disse kravene, noe som kan komplisere implementeringen av AI i slike kritiske posisjoner. Men ledere er skeptiske.

Rapporten “Rise of AI Risk Disclosure” avslører en økning på 200% i omtale av AI-relaterte risikoer over tre år i Fortune 500 bedrifter. Noen grunner er drevet av etiske bekymringer (nevnt av 40% av selskapene) og operasjonelle utfordringer (notert av 35%). I tillegg er 25% av organisasjonene bekymret for å oppfylle kravene i de stadig utviklende AI-reguleringene.

EU’s AI Act, som Norge implementerer, fremhever at mens AI kan tilby fordeler som effektivitet og objektivitet i lederroller, er det også betydelige utfordringer knyttet til etterlevelse og integrering av AI i beslutningsprosesser som fortsatt krever menneskelig innsikt. Med følt og reell AI-risiko involvert er det naturlig å anta at leder vil holde igjen med å la AI overta lederroller.

Hva mener du?