Innovasjon Norge jakter de beste feiltrinnene. Den norske meieribransjen er først ut!
Tidligere denne uken etterlyste Innovasjon Norges gründersjef Bård Stranheim eksempler på norske gründeres feiltrinn. Det har gitt en rekke reaksjoner – blant annet i den norske meieribransjen.
Q-meierene er først ut med hele tre fiaskoer:
@karl_johan Her er en skikkelig Q fiasko – se bildet @QMeieriene @krohntraaseth @innobaard pic.twitter.com/XDhOirJCC3
— Bent Myrdahl (@QBentM) February 10, 2015
@karl_johan Også denne unngikk å bli en suksess – se bildet @QMeieriene @krohntraaseth @innobaard pic.twitter.com/6XxHnTI6SR
— Bent Myrdahl (@QBentM) February 10, 2015
@karl_johan @QMeieriene @krohntraaseth @innobaard Vi sparte også champagneflasken,etter å ha lansert denne: pic.twitter.com/1AOtljZ2uQ
— Bent Myrdahl (@QBentM) February 10, 2015
Før en Twitter-oppfordring leder dem på sporet av en fjerde:
@karl_johan Cola-melken var egentlig en suksess,det var bare ingen som ville kjøpe den. @krohntraaseth @innobaard pic.twitter.com/2wx9SHVn7W
— Bent Myrdahl (@QBentM) February 10, 2015
Q-sjef Bent Myrdahl betegner Q-godt som for sært, noe som ved siden av feil timing og kopiering er de viktigste årsakene til å bomme.
Stranheim kvitterer med å utnevne Q-godt til å lede “feile-konkurransen”:
.@QMeieriene leder "proud failures" tweets p.t. Skulle gjerne hatt Q Godt i museumet! @krohntraaseth @QBentM @karl_johan
— Bård Stranheim (@innobaard) February 11, 2015
Tine: Fiasko ble suksess
Q-meierene kaster så ballen over til Tine. De forteller at Kesam ble lansert første gang i 1993 uten hell.
– I 2009 var markedet mer modent for magre produkter med mye protein, forklarer Tines Twitter-konto.
@QBentM Kesam lansert 1. gang i 93, 2. i 04, uten suksess. Relansert i 09 med bedre hell @krohntraaseth @innobaard pic.twitter.com/y4T2JNvuC6
— TINE SA (@TINE_SA) February 11, 2015
Før de lister opp nok fiasko:
@QBentM Melk med mango- og lakrissmak med "ungdommelig" design under merkevaren OX var også en total fiasko @krohntraaseth @innobaard
— TINE SA (@TINE_SA) February 11, 2015
Mens Bård Strandheim rapporterer om egne feiltrinn i kantina – med samlingens første objekt; hotgo-stokken:
I serien egne #feiltrinn: Poserte med #hotgo stokken i kantina for mediakollega, mista salatbollen @InnovasjonNorge pic.twitter.com/KSKDD0SnGo
— Bård Stranheim (@innobaard) February 10, 2015
Q-Meieri-sjef Bent Myrdahl spiller så ballen over til osteprodusent Kavli, som lover å ta en grundig titt i arkivet.
Oppdatert: Kavli-sjef Karl J. Ingvaldsen har kommet ut fra arkivet, og viser frem Garibaldi-osten og Lazy Town-kjeksen:
@3inno1 Lazy Town kjeks ble med sikkerhet ingen suksess. Noe galt med konseptet? @innobaard @krohntraaseth @QBentM pic.twitter.com/SkVdxp3CP0
— Karl J Ingvaldsen (@karl_johan) February 12, 2015
Synes dette gir et fint innblikk i hvordan en bransje med mange suksesser, også kan vise frem noen av gangene de har feilet. Det tror jeg er med å øke aksepten – og ufarliggjøre det å feile!
Samtidig er jeg enig i at mer erfaringsdeling om hvorfor de mislykkes er viktigere. Meieriene antyder jo også svar på det over – men helt klart mer å hente her!
Dette har plenty med “ha ha” faktor men hvor er de VIRKELIGE fakta om hvordan/hvorfor de ble fiaskoer? Det er det vi kan lære av…