Tiden er kommet for å realisere produktet ditt, men er dine produkter/ tjenester riktig for målgruppen du hadde tenkt deg ut? Kanskje det er andre målgrupper som det er viktig å undersøke? Her er 3 små tips til hva du må tenke på hvis du skal lage markedsundersøkelse.
1. Først må du vite hva du skal undersøke, altså hva du skal finne ut om målgruppen:
– Ønsker du å vite hva slags produkter/tjenester innen din bransje målgruppen din kjøper, hvorfor de kjøper det, og hvordan de kjøper det?
– Hvor de vanligvis får høre om produktene/tjenestene de bruker?
– Er det forskjell på private brukere kontra profesjonelle (bedrift)?
Hva slags holdninger målgruppen har til produkter/ tjenester i din bransje? Her kan det være greit å vite litt om inntekten til folk. (De kan ha en
positiv holdning til et merke, men ha en negativ holdning til bruken av det siden det er dyrt. Hvilket betyr at de kanskje ikke har råd til å bruke produktet).
2. Det kan være lurt å designe to typer undersøkelser:
1 – En kvalitativ undersøkelse:
Dette er for eksempel intervjuer som du kan gjøre med et utvalg mennesker, såkalte “pilotkunder” som du vet er villige til å kjøpe eller ditt produkt. Du kan stille de spørsmål om hva slags holdninger de har til ulike merker (som er i din bransje), og få litt mer forklarende svar.
Dette kan du enten ta opp på bånd eller filme om du vil, det viktigste er at du får noen fakta ned på papiret. (En vanlig feil her er å stille veldig ledende spørsmål, slik at du kan påvirke intervjuobjektet i din retning).
2 – For at investorer skal bli tilfredsstilt vil de gjerne ha tall.
Da er det viktig at du har gjort en omfattende undersøkelse av kunden. Det vil si kvantitative fakta, som man kan se på et papir (Opptelling av antall potensielle kunder i målgruppen, inntekt, alder, kjønn, demografisk –dvs. hvor de bor, etc.)
3. Så må du ha et utvalg å forske på.
– Du må vite hvor mange som er i målgruppen, eller hvis målgruppen er stor må du vite hvem du skal rette deg mot.
– Du må vite hvordan du skal rette deg mot de du undersøker. Eks: Hvem skal du ha intervjuer med og hvordan skal disse foregå? Hvem skal du få tallene fra?
– Du må ha en plan for hvordan du skal rekruttere mennesker til markedsundersøkelsen din.
- Billig alternativ 1: ”5 på gata” – Du har laget ferdigstilte spørsmål med ferdige svaralternativer (en kvantitativ undersøkelse)
- Billig alternativ 2: Lag en undersøkelse på Google forms, Survey monkey, eller free online surveys og legg den ut den på sosiale medier: Facebook, Twitter, LinkedIn etc. NB! Det spørs om enkelte av deltakerene her ikke er i målgruppen din? Samtidig kan svarene her vise deg om det er andre markeder du kan sikte deg etter.
- Billig alternativ 3. Telefonintervjuer og mail for litt mer kvalitative svar (svar som man ikke kan telle). NB! Husk at du må stille så nøytrale spørsmål som mulig, slik at du ikke påvirker svarene til intervjuobjektet!
Husk at svarene du får, skal være med på å hjelpe deg å nå ut til målgruppen din. Det er viktig at du bruker litt tid på dette og at det gjøres skikkelig.