Tre av verdens ledende utviklere innen AI har utviklet en programvare som de mener vil revolusjonere måten kundeservice drives på.
Det Tsekkiske IT selskapet Daktela kommer til Norge i forbindelse med lanseringen den 24. september, og viser på Episenter hvordan norske virksomheter kan ta i bruk AI i kundekommunikasjonen for å effektivisere og strømlinjeforme prosessene og få alt på ett sted.
Hva er Daktela, og hvilket problem løser det?
Daktela’s skandinaviasjef Jan Klimicek sier i en kommentar at løsningen løser problemet mange bedrifter har med fragmentert kommunikasjon og ineffektiv arbeidsflyt.
-I stedet for å bruke flere ulike systemer, kan bedriftene samle alt på én skjerm, noe som gjør det lettere å betjene kundene raskt og effektivt. Dette reduserer behovet for store kundeserviceteam, samtidig som det forbedrer kundeopplevelsen, forklarer han.
– Daktela er en ekte omnikanalløsning som samler all kundekommunikasjon på én plattform – alt fra e-poster, telefonsamtaler, webchat, SMS, sosiale medier, CRM-systemer, ticketing og sanntidsrapportering. Dette gir kundeserviceagenter og ledelsen muligheten til å håndtere alt på ett sted, og dermed øke effektiviteten og redusere kostnadene, forsetter han entusiastisk.
Hovedfunksjoner i Daktela løsningen som har skaffet selskapet mange kunder;
- Samtalehåndtering (inn- og utgående samtaler, samt opptak av samtaler).
- E-post- og SMS-håndtering
- Sosiale medier integrasjon – Facebook, Instagram, Viber, WhatsApp, alt samlet på én plattform.
- Avanserte AI-funksjoner – Daktela tilbyr egne chatbotter, voicebotter, mailbotter og GPT-baserte kunnskapsbotter.
- Sanntidsrapportering – Full oversikt over aktiviteter og kommunikasjon på tvers av kanaler.
- Skalerbarhet – Enten du er en liten bedrift med fem ansatte eller et stort selskap med tusenvis, tilpasser Daktela seg dine behov.
- 100 % tilpasningsdyktig – Daktela kan tilpasses enhver bedrifts unike behov, inkludert farger, layout og funksjonalitet.
- Liveoversettelse – En kommende funksjon for å bryte ned språkbarrierer mellom kunder og ansatte vil lanseres i 2025.
Et vellykket samarbeid: Notino og Daktela
Jan Klimicek peker også på et konkret eksempel og hevder at mange norske virksomheter bør få med seg lanseringen.
-Et godt eksempel på hvordan Daktela har hjulpet selskaper med å lykkes, er samarbeidet med Notino, en av Europas største nettforhandlere av parfymer og kosmetikk. Notino søkte en partner som kunne hjelpe dem med deres internasjonale ekspansjon, og de valgte Daktela for å sentralisere kundekommunikasjonen. I dag opererer Notino i 27 land med over 20 millioner fornøyde kunder. Ved hjelp av Daktelas systemer har Notino vært i stand til å forenkle kundebehandling på tvers av alle kanaler, inkludert e-post, webchat, SMS og sosiale medier. Dette har gitt dem muligheten til å levere en sømløs kundeopplevelse, uavhengig av hvilket land kundene befinner seg i. Sammen har de to selskapene vokst i et symbiotisk samarbeid som har gjort kundeservicen mer effektiv og kostnadsbesparende, forklarer han.
Den virkelige verdien av Daktela
Bruken av Daktela har vist seg å redusere bedriftens kostnader for kundeservice med opptil 50%, og investeringen gir en svært kort avkastningstid. I tillegg viser casestudier at kundetilfredsheten øker betydelig, ettersom henvendelser løses raskere og mer effektivt.
Daktela er allerede den ledende aktøren i Mellom-Europa når det gjelder AI-integrerte kundeserviceløsninger, med suksesshistorier fra store selskaper som Samsung, DHL og T-Mobile.
Med sanntidsrapportering, AI-støttede løsninger og full tilpasningsmulighet påstår Skandinaviasjefen at Daktela vil kunne gi norske kunder verktøyene de trenger for å gi sine kunder en bedre kundeopplevelse, samtidig som de sparer kostnader og ressurser.
Selve demonstrasjonen og lanseringen vil finne sted på Epicenter den 24. september, og du kan lese mer om eventet her.