En bokomtale fra Tor W. Andreassen, Innovasjonsprofessor fra NHH
Truls Berg er en veteran innen norsk innovasjon og entreprenørvirksomhet med 13 virksomheter på samvittigheten. Han er et sant oppkomme av entusiasme og har gjennom ulike posisjoner nasjonalt og internasjonalt gjort en innsats for innovasjon og endring i Norge. Om Truls sies det at det finnes to typer mennesker: De som har møtt han og blitt inspirert av han og dem som ennå ikke har møtt han.
Nå har Truls satt sine tanker og erfaringer ned på papir i bokform. «Jakten på digital innsikt og økt innovasjonskraft – en overlevelsesguide», 240 sider, Hegnar Media. Gjennom bokens seks tematiske deler – Hvor er vi?, Hvor er vi på vei?, Inspirasjonsløftet, Innovasjonsløftet, Innsiktsløftet, og Oppsummering – viser han at han har en lang erfaringsbakgrunn å trekke på. I tillegg er det åpenbart at Truls Berg er innsiktsfull, har lest mye, og møtt mange sentrale innovasjons leder og -forskere som gjennom samtaler har inspirert han til videre tenking. Slik sett er det alltid nyttig å lytte til Truls.
Berg har rett i mange ting. En ting som jeg ble minnet på var hans elegante forklaring på hvorfor virksomheter sliter med å utvikle innovasjonskraft: Organisatorisk gjeld, teknologisk gjeld, og intellektuell gjeld. All denne gjelden gjør at virksomhetene kjemper i motvind med tunge drivankere som bremser farten. Innovasjon og omstilling blir da ofte i sakte film.
Som innovasjonsforsker prøver jeg å gjøre noe med den intellektuelle gjelden ved å utvikle ny innsikt. Problemet er, som Berg påpeker, at vi mennesker er sene i vår egen utvikling og at det tar tid før vi evner å oppdatere våre tankemodeller.
Truls Berg har en god penn som han har polert gjennom to tidligere bøker og utallige kronikker i Computerworld og Innomag. Det narrative, hver del, bindes sammen av glimt fra en utrolig jordomseiling som ungdom. Det gjør at det han ønsker å formidle blir lett tilgjengelig for leserne.
Det finnes mange bøker på tematikken. Jeg anbefaler denne boken av flere grunner. Den er forankret i en norsk kontekst, den tar opp relevante og interessante problemstillinger, den gir et godt innblikk i hva ulike gründere og oppstartsbedrifter har bidratt til i Norge gjennom tidene, og den peker på løsninger som er forankret i en norsk virkelighet.
Her er det mye å bli minnet om. Her er det mye å tenke på. Her er det mye å ta med seg av praktisk verdi.
NB! Vi gjør for god ordens skyld oppmerksom på at Truls Berg er InnoMag’s redaktør samt at boken utgis av Hegnar media og er månedens bok i Hegnars bokklubb i august. Boken lanseres idag, 13. august. Du kan kjøpe boken her.