Og syv av ti frykter at det vil oppstå et digitalt klasseskille.
Det viser en ny undersøkelse utført av analysebyrået Norstat.
– Dette er alarmerende høye tall, sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge i en pressemelding.
– Den teknologiske utviklingen venter ikke på noen, så disse tallene viser at vi har en stor jobb å gjøre med å gi god opplæring og informasjon om digitaliseringen av samfunnet. Her trengs en nasjonal dugnad, mener hun.
Store forskjeller mellom alder og kjønn
Undersøkelsen viser at det er store forskjeller når det kommer til kunnskap og kompetanse mellom tall og kjønn.
- 54 prosent av kvinnene i undersøkelsen sier de synes det er krevende å holde følge med den digitale og teknologiske utviklingen, mens 43 prosent av mennene sier det samme.
- Kun 28 prosent oppgir det samme i alderen mellom 18 og 34 år. I alderen 34 til 50 år så svarer derimot 50 prosent at de synes det er krevende, mens tallet er 66 prosent for de i alderen 50-79 år.
- Det er også den eldre generasjonen som frykter et digitalt klasseskille mest: 81 prosent i alderen 50-79 år svarer ja på dette spørsmålet.
– Akkurat nå skjer det utrolig mye og utviklingen går veldig fort, så det er klart det kan være vanskelig å henge med i svingene. Heldigvis så blir også teknologien bedre, og de nyeste og beste tjenestene som utvikles nå har det til felles at de er enkle og brukervennlige. Teknologien er for alle, ikke for noen få, sier Svendsen.
Dette gjelder nok også selskap i dag, etter 13 år i netthandelsbransjen og “nyhetsbransjen” har jeg opplevd hvor fort man må bytte system for å henge med. Har byttet systemer 4 ganger og innkjøringstiden tar omtrent 1 år per bytte. Det krever ekstremt mye. Fremtiden blir nok open source løsninger der modellene er bygget på et fast solid fundament som kan oppgraderes uten at alle søylene (adons) og ekstraprogrammer må oppgraders samtidig, men kan oppgraders hver for seg uten at det blir konflikter. Slik fungerer vårt system i dag, men det har krevd ekstremt mye å komme dit. Utviklingen er enorm, noe som er positivt i seg selv, men til tider så altfor krevende for andre.
Nøkkelen nå blir å file ned barrierene i forhold til kunden, skape nærhet til kundene og knytte kunden nærmere bedriften samtidig som alt blir enklere for kunden til tross for at det er et hav av teknikk i backend og backoffice som kunden ikke ser og som muliggjør en rask og hyggelig handels/interaksjonsopplevelse for kunden.