Med en drop−out rate i norske skoler på 25 %, er det stor enighet om at noe må gjøres i den norske skolen. Men hvor går veien videre med Edtech? Og er det staten eller private selskaper som skal stå for revolusjonen?
Det var temaet når StartupGrind inviterte til debatt om Edtech og gaming.
I panelet satt Tellef Tveit fra Learnlink, Simen Fossnes fra Sci−Code og Rafid Hoda fra Bitcamp, og moderator var Maria Akkuratnova fra Mattekrets.
Med den høye drop−out rate i norske skoler, er de aller fleste enige om at det må skje en endring i hvordan barn tillærer seg kunnskap, Panelet som besto av «scaling» og «faling» startups innenfor Edtech, var enige om at utdanning er en av de mindre attraktive Tech−grenene, men at den kan være den viktigste.
− Dette er fremtiden for samfunnet vårt, og det er tydelig at vi trenger flere smarte hoder, og flere talenter som er villige til å satse på dette, mener Simen Fossnes.
Les også: Skal forberede den unge generasjonen på fremtidens arbeidsmarked
− Lage noe barn vil bruke
Og alle er enige om at løsningen handler om å finne noe som engasjerer barn, både innenfor spill og andre alternative læringsmåter. Det var også planen til Hodas selskap Bitcamp, som nå har lagt ned.
− Vår visjon var å gjøre utdanning gøy. Ved å la barn lage egne spill, lot vi de finne sitt eget potensial, og se hvor flinke de faktiske er, sier Hoda.
For panelet er klare på at barn trenger å finne sin glede i læring, og bli fortalt at de er gode til noe.
− En elev som blir oppmuntret og fortalt at han er god til noe, vil spire og finne glede i læring, mens en elev som blir fortalt at han er dum, vil også tro dette, mener Fossnes.
− Vi må lage noe barn vil bruke. Når studentene ønsker å bruke produktet vårt, uten å bli bedt om det, det er da jeg vet vi har lyktes, forteller Tveit.
Hans selskap, Learnlink, er en digital læringsplattform for leksehjelp hvor familier som trenger hjelp settes i kontakt med lærer−studenter. Selskapet var på InnoMags liste over 50 beste startups tidligere i år. Hans mål er å gjøre noe med den høye drop−out raten i Norge, hvor det i gjennomsnitt er 100 elever som slutter hver dag.
Les også: Dette mente ekspertene på EdTech under Innovasjonsdagen: – Udanningen henger for langt bak
Selskaper vs staten
At utdanningen i dag trenger endring, er panelet klare på. Men trenger vi å starte fra bunnen av og finne opp hjulet på nytt? Fossnes mener vi også trenger tradisjonell utdanning.
− Jeg tror ikke vi skal starte helt på nytt. Jeg tror vi må lage noe som kan fungere i dag, og som kan fungere med en ny type utdanning i fremtiden. En hybridløsning, sier Fossnes.
Tveit mener også at vi må se bort fra tradisjonelle lærere.
− Jeg har et håp om at vi kan gå bort fra at læring skal bare være noe lærere gjør, og at det kan være slik at vi kan lære av folk som har jobbet i 20 år. Jeg vil heller lære økonomi og business av folk som faktisk har startet selskaper, og ikke fra professorer som bare har studert det.
Alle selskapene i debatten har valgt å ikke rette seg mot samarbeid med staten, men heller med lærere og forbrukere. Før debatten var det også et «fireseat» med gründeren bak «DragonBox», en serie med læringsspill, som samarbeidet med skoler og staten for å implementere sin løsning. Tveit mener dette virker vanskelig.
− Vi retter oss mot elevene selv. Og foreldrene. For hvis et barn kommer til foreldrene og sier at de fikk hjelp til matteprøven av en snill lærer-student, og vil ha mer hjelp, da sier ikke foreldre nei til det, sier Tveit.
Og Fossnes er enig i at selskaper kan være fremtiden.
− Private selskaper kan endre hele utdanningssystemet, og vil gi forandring i hvordan vi tenker på utdanning. Men noen må ta ansvaret, og noen må finne ut hvordan vi tjener penger på det, Fossnes.