Hver eneste gang jeg reiser dit, hvert eneste måltid jeg deler med mine venner og familie, føler jeg at det er uendelige muligheter i India. Det er en positiv holdning som er unik. Man ser smilet og det gode humøret over alt.
(presentert i samarbeid med Innovation Forum Norway).
India er en av verdens største økonomier og verdens raskest voksende “megaøkonomi” – i tillegg er det det nest største landet i verden basert på innbyggertall. Med disse forutsetningene er dette naturligvis en spennende nasjon med et stort vekstpotensiale, og Innovation Forum Norway besøkte i forrige uke India som en del av sin årlige studietur.
Styreleder i Innovation Forum Norway, Anders Lier, har det siste tiåret vært mye i India både gjennom jobb og frivillig engasjement, og ville vise medlemmene i forumet dette fantastiske landet, og dermed var det en enkel avgjørelse da årets studietur skulle planlegges.
Vi tok en prat med Anders Lier for å høre mer om hvordan han forelsket seg i India og hva som gjør dette landet så spesielt. Han ønsket å bidra til dette samfunnet som han har blitt så glad i, og engasjerte seg altså etter hvert i en rekke aktiviteter knyttet til sosialt entreprenørskap og samfunssansvar, primært gjennom Naandi Foundation.
Når var du første gang i India og hvordan ble du engasjert i prosjekter innen sosialt entreprenørskap akkurat her?
– Min første tur til India var i 2003. Jeg reiste til Kolkatta for å etablere en outsourcingstjeneste for et internasjonalt shipping-selskap. Jeg fikk deretter ansvaret for å bygge offshore satsingen til Capgemini og har siden reist jevnlig til India. Det er helt uunngåelig å ikke bli påvirket av India. Det er et land med store kontraster, med store muligheter men samtidig store utfordringer.
– Jeg mener at man har et ansvar for å være et ansvarlig medlem av det samfunnet man bor og operer i. Jeg ønsket derfor å bidra tilbake til det indiske samfunnet. Jeg er stor tro på at utdanning er viktig for å få folk ut av fattigdom. I India er jenter svært diskriminert. Jeg ønsket derfor å bidra til at fattige, vanskeligstilte jentebarn skulle få utdanning. Naandi Foundation med sitt Nanhi Kali-program gjør akkurat dette. Siden jeg ble involvert her har jeg jobbet for å sikre at flest mulig jenter får utdanning i India. Vi har nå nådd 110.000 jenter i programmet, og målet vårt er at 1 million jenter skal få utdanning. Programmet finansieres gjennom partnere i India som Mahindra Group, Ernst & Young Foundation og Avantha Foundation, men like viktig er alle enkeltpersonene som engasjerer seg og bidrar med sponsing til dette prosjektet. Corporate social responsibility er ute, her dreier det seg om PSR – Personal Social Responsibility, forteller en entusiastisk Anders Lier.
Hva er det med India og den indiske kulturen du liker best, og hvorfor?
– I India sier man at din gjest er din gud. Jeg synes at gjestfriheten er fantastisk. Jeg har nærmest hjemlengsel til India hver dag. Gjennom de siste årene har jeg reist mye til India. Det har blitt mer enn 80 turer. Jeg har indiske venner, jeg har vist India til min familie og i dag har jeg en indisk bror og min egen familie i Hyderabad. Hver eneste gang jeg reiser dit, hvert eneste måltid jeg deler med mine venner og familie, føler jeg at det er uendelige muligheter i India. Det er en positiv holdning som er unik. Man ser smilet og det gode humøret over alt.
Make in India
En ny regjering er nå på plass i India, og innovasjon og omstilling er i hovedfokus. Med 700 millioner innbyggere som er under 30 år (godt over halvparten av befolkningen), og nå 9 millioner studenter som uteksamineres fra høyere utdanning årlig, er det klart at det eksisterer et enormt potensiale for India, som også vil skape muligheter og ringeffekter i hele regionen – og verden for øvrig.
India er tradisjonelt sett i utgangspunktet ikke kjent som noe spesielt næringsvennlig land, f.eks. ligger India på 93 plass på Forbes’ liste over “Best Countries for Business“. Men dette ønsker altså statsminister Narendra Modi å gjøre noe med, og man ser tydelig at dette ligger høyt på prioriteringslisten til den nye regjeringen. Gjennom økonomiske incentiver, tilrettelegging, enorme regjeringsstøttede PR-kampanjer som ”Make in India” og nye reformer, skal India nå forvandles til et mer åpent marked.
– Jeg har det siste tiåret selv hatt gleden av å bli kjent med dette fantastiske landet og menneskene her, og jeg blir stadig fascinert av deres entreprenørånd, imøtekommenhet og deres holdninger. Det kryr f. eks. av “Mom and pop-shops” i New Delhi, og de menneskelige ressursene i landet kan utnyttes til det fulle dersom vi tar ansvar og bidrar til innovasjon i næringslivet, forteller Lier.
– Norway-Asia Business Summit, som vi var til stede på i forrige uke i New Delhi, tok for seg muligheter og utfordringer ved ekspansjon og etablering av utenlandske selskaper i India, med en klar oppfordring til norske virksomheter om å se hitover for inspirasjon og nye spennende markeder – en oppfordring som jeg også støtter fullt ut, sier Lier.
(Foto: André Eidskrem, IntraHouse)
(presentert i samarbeid med Innovation Forum Norway).