DOGA står bak Innovasjonsprisen for universell utforming, og vi i InnoMag skrev om årets vinnere for kort tid tilbake. Nå følger DOGA opp med en digital frokost med to av årets vinnere, det hele er digitalt, gratis og foregår fredag den 5. mars.
På frokosten vil du høre hvordan Vipps og NRK TV utvikler, designer og innoverer på digitale tjenester og løsninger som inkluderer alle brukere.
NRK TV, Vipps, nye Flytoget, Oslo kommunes visuelle identitet, Stovnertårnet og Vindmøllebakken bofellesskap vant hver sin kategori, og konkurrerte dermed om hovedprisen. Til slutt var det Vipps som gikk til topps.
– Vipps er en verdig vinner av Innovasjonsprisen for universell utforming. Appen har revolusjonert måten vi gjør opp for oss på. Dette er en tjeneste som gir mestringsfølelse til alle, enten du er blind, eldre, ikke kan språket eller synes teknologi og banktjenester på nett er vanskelig. Uansett funksjonsnivå gjør Vipps livet ditt enklere, sier Jannicke Hølen, seniorrådgiver med ansvar for inkluderende design i DOGA.
Betalingsrevolusjon på mobilen
Ifølge juryen har Vipps klart å skape en innovativ og helhetlig banktjeneste som begeistrer med sin enkelhet og brukervennlighet. I løpet av noen korte år har betalingstjenesten blitt allemannseie og gjort seg selv til en uunnværlig del av hverdagen, enten vi skal handle på nettet, betale en faktura eller kjøpe en vaffel på skolekorpsets loppemarked.
En sentral suksessfaktor på vei mot 3,8 millioner brukere er en strategisk satsing på universell utforming. Store ressurser er blitt lagt ned i kompetanseutvikling, brukertesting og en designprosess med universell utforming i fokus.
– Da vi startet arbeidet med universell utforming i Vipps, var vi rett og slett ikke gode nok. Men denne prisen er jo et bevis på at det aldri er for sent å sette universell utforming i fokus. Nå har vi en visjon om forenkling i verdensklasse. Uansett hvem du er skal vi gi deg en enkel og intuitiv kundeopplevelse, sier Elisabeth Barrie i Vipps.