– Årets vinnere av DOGA-merket viser hvordan design og arkitektur kan skape innovasjon, lønnsomhet, bærekraft, nye markeder, flere arbeidsplasser og mer attraktive byer. Dette er strålende eksempler på hvordan design og arkitektur skaper verdi i både privat og offentlig sektor, sier næringsminister Jan Christian Vestre (Ap).
DOGA-merket er Norges viktigste anerkjennelse til virksomheter og utøvere som bruker design og arkitektur. I forrige uke ble det avslørt hvilke arkitekturprosjekter som får DOGA-merket i år. Nå røper DOGA hvilke designprosjekter som mottar utmerkelsen.
– Når fremtidsutsiktene er usikre, er det viktig at vi fortsetter å satse på nyskaping. Blant årets merkemottakere finner vi mange gode eksempler på hva det går an å utrette når design og arkitektur settes i kjernen for innovasjonsprosesser. Her er det mye å la seg inspirere av, sier Tor Inge Hjemdal, administrerende direktør i DOGA.
Bokhari: Bærekraftige tekstiler i ny drakt
Da den sosiale entreprenøren Amar Bokhari og den kjente produkt- og møbeldesigneren Runa Klock pustet nytt liv i familiebedriften Bokhari, var målet å skape trygge og gode arbeidsplasser i Pakistan gjennom å bygge opp et marked for bærekraftige, pakistanske interiørprodukter i Norden.
Etter en stund ble det klart at uten en sterk identitet, ville Bokhari ikke nå så langt som gründerne ønsket.
– For mange sosiale entreprenører er viljen stor, og drivkraften enda større. Men forretningsmodellen, det kommersielle, matcher ikke alltid ambisjonene. Vi konsentrerte oss lenge om produksjon og salg. Nå ønsket vi å bygge merkevaren og fortelle folk hvem vi er, sier Amar Bokhari.
Forener pakistansk og norsk formspråk
Bokhari kom i kontakt med Tank Design, som hvert år dedikerer 200 designtimer til ideelle prosjekter. De to selskapene ble en perfekt match.
– Vi jobbet tett sammen med designerne gjennom workshoper og kontinuerlig dialog og sparring, der visjoner og ideer, skisser og utkast har fått sveve fritt. Vi visste hvor vi ville, og Tank hjalp oss med å visualisere dette, sier Bokhari.
Idéprosessen startet med utforskning av ulike veveteknikker i tekstilproduksjon. Tank kom etter hvert opp med et uttrykk som forener et skandinavisk design og det ornamentale formspråket fra pakistansk håndarbeid. Logoen – en enkel -b – er designet som en stilisert vevknute. Designerne har utviklet en verktøykasse av visuelle elementer som kan settes sammen og brukes for å passe med Bokharis økosystem av produkter.
Anstendig arbeid som drivkraft
Etter at den nye visuelle identiteten kom på plass, har dører åpnet seg for Bokhari. De har styrket posisjonen i kjedebutikker i Norden, og nye samarbeidspartnere har knyttet seg til selskapet. Bokhari har skapt om lag 450 anstendige arbeidsplasser i utkanten av Faisalabad, og driver også en skole for barna til de ansatte. Slik får nærmere 1000 jenter og gutter i alderen 4 til 18 en utdanning.
– Det er dette som teller aller mest og som er vår virkelige drivkraft her. Vi vil tilby enda flere anstendig arbeid med bærekraftig leveinntekt, og bidra til å gi barn den utdanningen de har rett til. Kanskje det bare er en dråpe i havet, men for de tusenvis av menneskene som er involvert, så vet jeg at vi utgjør en stor forskjell. Derfor skal vi vokse, slik at enda flere kan bli med på denne reisen, lover Amir Bokhari.
Ydmyk og overbevisende
Juryen mener prosjektet er et stjerneeksempel på hvordan verdigrunnlaget til en virksomhet kan speiles i en god grafisk identitet.
«Den intelligente bruken av mønster, farger og formspråk skaper en identitet som reflekterer virksomhetens filosofi på en ydmyk og overbevisende måte. Følgelig oppleves Bokhari som et kvalitetsmerke. Merkevaren appellerer til kunder som er bevisste på eget forbruk og nysgjerrige på tingenes opphav. Slik bidrar den til å støtte opp om arbeidsplasser og skolegang i Pakistan, noe som er et hovedmål for virksomheten,» uttaler juryen og vi i Innomag gratulerer også vinneren.