De neste to årene skal Ada representere DNB i Silicon Valley. Målet er å definere hva bank kan være i morgen. Gjennom bygging av nettverk og etablering av partnerskap er planen til Ada å dra nytte av innovasjonskulturen i Silicon Valley for å gjøre DNB enda mer fremtidsrettet.
5. januar i år flyttet Ada Skarsholt Larsen (26) til verdens teknologihovedstad, Silicon Valley. Der skal hun være de neste to årene som DNBs representant i California og sjef for bankens «Tech Exploration».
– Ambisjonen er å redefinere bank, sier Larsen.
Formålet er å finne potensielle partnerskap med gründerbedrifter og skape et proof-of-concept sammen med dem. Det kan være alt fra å utforske teknologi som kan identifisere innringere gjennom stemmen, til å se på muligheter innen utenlandsbetaling av Stablecoin, noe vi arbeider aktivt med M10 på nå, forteller Larsen og legger til:
– Jeg ser etter prosjekter som kan ta bankverden med storm. Jo mer usannsynlig eller disruptiv løsningen er, desto mer får DNB igjen for det. De nordiske landene er jo langt fremme på teknologi allerede, spesielt i banknæringen. Det at det ikke er noen andre banker fra regionen representert her ser jeg bare på som en stor mulighet.
Ada forteller at målet ikke er å gå inn på investorsiden med gründerbedriftene, men for DNB å bli kunde av dem når konseptutprøvingen har vist seg å være vellykket.
Verdifull teknologibakgrunn
Ada er utdannet sivilingeniør i kybernetikk og robotikk fra NTNU, og det er nettopp denne erfaringen som er viktig for DNB når de nå satser videre i verdens teknologihovedstad.
– Som teknolog kan jeg hoppe dypt inn i hver enkelt gründerbedrift med en gang. I et utviklingsprosjekt jeg jobber med her nå har jeg for eksempel bygget en kopi av DNB sin mobilbank som integrerer seg i deres software, slik at vi enklere kan se hvordan løsningen deres fungerer i virkeligheten, sier Larsen.
Det hele startet som et eksperiment
Siden 2019 har DNB som eneste nordiske bank hatt en «lyttepost» i Silicon Valley for å se hva som rører seg i økosystemet og hente erfaringer hjem til Norge. Fram til nå har dette vært basert på tremåneders perioder og gjerne med økonomer. Nå satses det derimot mer strategisk og langsiktig på teknologifeltet.
– Dette startet som et eksperiment, men erfaringene vi har gjort har vært såpass gode at vi har funnet en mer permanent løsning som også treffer enda bedre på teknologisporet, sier Yngvar Ugland, DNBs forbrukerteknolog og leder av New Tech Lab i DNB hvor Ada er ansatt.
– I motsetning til tidligere er vi mindre avhengig av et team i Norge ettersom Ada kan gjøre mesteparten av jobben selv fra Silicon Valley. Det at prosessene går mye fortere betyr at hun kan opprettholde flere dialoger på en gang, legger han til.
– Banknæringen må ta nye steg
Ugland forteller at DNB sin satsing i Silicon Valley er spesielt viktig for utviklingen av DNB fremover.
– Du kan ikke gjøre alt med teknologi, men du kan nesten ikke gjøre noe uten lenger. Sånn er det for banken også. Selv om vi ligger langt fremme i Norden er det fortsatt et stort forbedringspotensial. Der forbrukerteknologi har tatt kvantesprang de siste årene, har utviklingshastigheten til B2B (business to business – red.kom.) hengt etter. Forbrukere forventer som regel at alt skal fungere like sømløst som de andre tjenestene de bruker. Da må banknæringen også ta nye steg, sier han og avslutter:
– Jo mer vi får til med teknologi og mer innsikt vi kan skaffe, desto mer vet vi at vi kan realisere. Vår tilstedeværelse i Silicon Valley har lært oss at vi har mye å gå på fortsatt. Det er først når du kommer over fjelltoppen at du ser hvor mange andre fjelltopper du har igjen å passere.