Denne uken tok Per Kristian Næss-Fladset over som konserndirektør for Products & Innovation (P&I) etter at det i januar ble kjent at tidligere konserndirektør for området, Benjamin Golding, blir ny sjef i Arendals Fossekompani. Næss-Fladset tar også steget opp og blir nytt medlem av konsernledelsen i DNB.
Næss-Fladset kom til DNB for litt over fem år siden som virksomhetsarkitekt og deretter tok han over rollen som divisjonsdirektør for Open Banking i P&I og styremedlem i Nordic API Gateway som DNB Venture tidligere var investert i. I drøyt to og et halvt år har han nå ledet arbeidet med betaling, Open Banking, Identity, AML og eFraud i DNBs teknologiavdeling. Fra tidligere har han med seg mer enn ti års erfaring fra Cicero Consulting, og en bachelor i informasjonsteknologi fra Universitetet i Oslo.
– Jeg er utrolig stolt over arbeidet vi har fått til sammen i banken gjennom de siste to og et halvt årene med blant annet betaling og Open Banking. Samtidig flytter jeg ikke langt på meg og jeg gleder meg til å ta ordentlig fatt på mine nye arbeidsoppgaver, sier den nye konserndirektøren for Products & Innovation, og legger til:
– Fremover skal vi fortsette det viktige arbeidet med å utforske nye områder og drive innovasjonsarbeidet i banken. Dette innebærer blant annet å knytte innovasjons- og produktaksen enda tettere sammen. Kompetansen og erfaringen til de som jobber i denne avdelingen er helt rå, og jeg er sikker på at vi kommer til å skape mye magi sammen som kommer kundene til gode.
Konsernsjefen i DNB, Kjerstin R. Braathen, er også godt fornøyd med å få Næss-Fladset på plass.
– Per Kristian har vært tett på teamene sine, og har blitt svært godt kjent med organisasjonen vår. Jeg opplever ham som en drivende kraft i å utvikle hvordan vi jobber med produkt og teknologi i DNB, og som en som bygger bro mellom forretning og teknologi. I tillegg er han sterk strategisk på begge områdene. Jeg er sikker på at han vil bidra til å utvikle både P&I, konsernledelsen og DNB videre, sier Kjerstin R. Braathen i en kommentar.
DNB som så sent som i 2021 vant prisen som Norges mest innovative virksomhet i InnoMags kåring fikk i Cicero Consultings SMB-markedsrapport høsten 2022 som eneste bank topp skår for sine åpne nettsider når det gjelder veiledning, råd og verktøy knyttet til det å starte, utvide og drive en bedrift. Arbeidet DNB over mange år har lagt ned her er rett og slett imponerende – noe vi har skrevet om tidlgiere. Vi er også store fans av deres “Ringvirkninger” kampanje som du kanskje husker. Du kan se en av de her.
La oss heller ikke glemme at DNB har vokst til å bli ikke bare Norges, men Nordens største bank og deres nettbank for personkunder hadde i 2022 nesten 1,5 millioner aktive brukere.